Dela sidan:

Sedan i våras har Jesper Åström och medgrundaren Filip Dalhamn arbetat med lanseringen av den nya byrån The Domain Was Taken.

Tanken är att hjälpa företag utveckla digitala "nyttor" av sina oanade kunskaper och hjälpa dem att bygga upp sitt ägda nätverk. På så sätt få de medieinvesteringen att trenda mot noll. Exempelvis genom att folk ska gilla din reklam så pass mycket att de är beredda att betala för att titta på den.

– Framför allt handlar det om lönsamhetskalkyler - det går egentligen inte att få någon nämnvärd organisk tillväxt idag, men ändå forstätter man producera med förhoppningen att växa organiskt, säger Jesper Åström till Resumé.

Jesper Åström gav förra året ut boken "The System: Digital marketing & growth in a networked world", som bland annat ger tips och råd kring hur man ska få sitt innehåll att bli viralt. Det är också kärnidén till den nystartade byrån, där Jesper Åström ser att de traditionella varumärkena nu får konkurrens av influencers som förstått att det är de som är varumärket och nu börjat producera egna produkter.

Därför vill man nu hjälpa företag att lära sig av de som växer på nätet och flytta diskussionen från att finnas i någons feed till att upplevas som ett varumärke som gör dig bättre.

– Det är väl i sig ingen revolutionerande tanke men verktygen, exemplen och taktiken för att lyckas på nätet finns nu tillgängliga. Folk betalar redan för att se på reklam idag. Formeln finns där och det handlar mer om att implementera den än att komma på något nytt.

Jesper Åström har tidigare varit med och grundat Honesty, MonkeyDancers, ViralHack och For Sure



Dela sidan: