Dela sidan:

2012 beslutade Way Out West att sluta servera kött inom festivalområdet. I samband med detta sjönk festivalens ekologiska fotavtryck med 25 procent jämfört med 2011, enligt en studie från Göteborgs Universitet.

Sedan dess har man fortsatt att etablera sig som en miljöprofil bland festivalarrangörer. 2015 slutade man att servera komjölk och i samarbete med Oatly försåg man istället festivalbesökarna med havredryck. 

I dag är det Global Overshoot Day, vilket innebär att vi nu har förbrukat årets budget av jordens resurser. Därför siktar nu festivalen på att bli klimatpositiva och klimatkompensera för hela årets Way Out West. 

– Det kommer alltid att finnas ett behov av att samlas för att njuta av kultur och gemenskap. Det är ett lustfyllt jobb för oss arrangörer men innebär också utmaningar för vårt hållbarhetsarbete. Way Out West med samarbetspartners har genomfört många förändringar som är stora kliv i rätt riktning. Nu har vi bestämt oss för att bli klimatpositiva, vilket betyder att vi kommer att kompensera för mer än festivalens faktiska påverkan. Vi uppmanar fler att växla upp sitt hållbarhetsarbete, säger Patrick Fredriksson på Luger, en av grundarna till Way Out West, i en kommentar. 

För att uppnå målet har man inlett ett samarbete med GodEl, som förser Way Out West med miljömärkt el, och som gjort en beräkning av vad klimatavtrycket beräknas bli för årets festival. De kommer att kompensera för det genom att plantera träd via biståndsorganisationen Vi-skogen.

GodEl utmanar även festivalbesökarna att göra Way Out West klimatpositiv. Festivalbesökarna ska då måla ett plustecken någonstans på sig själva, ta en bild, posta den på Instagram eller Facebook och tagga med #thegoodforce och #godelisverige. För varje sådan bild låter GodEl plantera ett extra träd via Vi-skogen. Ju fler träd som planteras, desto mer klimatpositiv blir festivalen.



Dela sidan: