Dela sidan:

Räddningsarbetet kring de stora skogsbränderna har engagerat tusentals volontärer och frivilligsinsatserna har haft en stor del i släckningsarbetet. 

Röda Korset har ansvarat för samordning av volontärer och företagsinitiativ, och säger att det har varit ett omfattande arbete i att kanalisera och kommunicera kring bränderna. Enligt Röda Korset genomfördes insatserna snabbt och effektivt, vilket bygger på lärdomar från tidigare krissituationer som branden i Västmanland 2014, flyktingsituationen 2015 och terrorattentatet på Drottninggatan 2017. 

– Vi har dragit ett antal lärdomar inom den operativa verksamheten, men också inom det kommunikativa. En av lärdomarna är att kommunikation som enhet måste kliva fram med sitt perspektiv i beslutsprocesser men också ha en mer central roll i vår krisstabsledning i händelse av en samhällskris, säger Fredrik Hammarbäck, Pressansvarig för Röda Korset, till Resumé.

Det handlar dels om att koncentrera sig på tre saker, enligt Fredrik Hammarbäck. Dels handlar det om att bidra med expertkunskaper om vad man bör tänka på som privatperson vid en eventuell evakuering. 

– För det andra handlar det om att uppmana till engagemang och berätta om vad volontärerna gör och hur man kan hjälpa till, och att de som engagerar sig får en realistisk bild av vad det innebär: Bära slang, fixa fika, transportera saker från A till B, eller sitta brandvakt. Den tredje delen av kommunikationsdelen handlar om att lägga kommunikationen på rätt nivå. Man ska hela tiden känna av läget - informera utan att bli för alarmistisk.

Via Röda Korsets hemsida har personer kunnat fylla i ett anmälningsformulär om intresse av att delta i släckningsarbetet. Intresset har varit rekordstort och 6500 intressenanmälningar har kommit in. 

– Det engagemanget har vi aldrig tidigare sett vid skogsbränder. Vi har inte tidigare haft ett anmälningsformulär på hemsidan, vilket vi har nu.Allvaret i situationen och att det torra vädret knappast undgått någon, tror jag gjort att människor stått på tårna naturligt.

Hur når ni ut med kommunikationen? 
– Genom att delta i riksmedia på olika sätt, men också att kommunicera i lokalmedia och framför allt lokalradio. Tack vare uppmaningar i lokalradio och via Twitter har vi fått in specifik kompetens, som exempelvis personer med körkort, till vissa specifika räddningsinsatser. Det har varit viktigt för oss att synas och kontinuerligt uppdatera den informationen som vi kan bistå med och hänvisa att man bör anmäla sig via ett formulär på vår hemsida. Naturligtvis har även Facebook varit en viktig spridningskanal.

Ni säger att det nya medielandskapet ställer nya krav på humanitära aktörer. Vad menar ni med det?
– Generellt så ställer det nya medielandskapet nya krav, både globalt och i Sverige, att det måste gå snabbt, inte minst vad gäller rapportering på sociala medier. Det ställer höga krav på personer som är i frontlinjen, vi måste tänka på säkerhetsaspekten, volontärerna ska inte finnas för nära bränderna eller utmana räddningstjänsten på plats att exempelvis få till en bra bild.



Dela sidan: