Dela sidan:

Dan Panas sammanfattar, i en mejlkorrespondens med Resumé, sina år på Discovery Networks:

– Det har varit en fantastiskt utmanande, utvecklande, föränderlig och spännande period som bland annat omfattat ett OS, två ägare, tre vd:ar, fyra omorganisationer, fem corporate rebrandings, 22 högintensiva tv-säsonger, 100-tals lanseringar av program och tjänster, 100-tals större och mindre krishanteringar, integrering av Eurosport och sportinnehållet, Titanägg, Gyllene Hjul – och på toppen av detta fem öppna och ganska dramatiska distributionkonflikter i tät följd, och som var och en inneburit massiv kommunikationshantering dygnet runt på alla plattformar och nivåer.

– Det har varit en otroligt spännande, krävande och lärorik tid tillsammans med helt suveränt skickliga kollegor både nationellt och i den internationella organisationen. Men jag tror att alla som känner mig vet att jag ständigt brinner för nya spännande utmaningar, ny kunskap och nya lösningar, och sedan en tid tillbaka har suget efter ett nytt äventyr vuxit sig allt starkare hos mig.

Daniel Lagerqvist, biträdande kommunikationsdirektör, tar över efter Dan Panas.

– Det känns som helt rätt tid för mig att lämna nu, säger Dan Panas, och fortsätter:

– Vi har en ny och skicklig vd sedan ett år tillbaka, en ny ledningsgrupp som jag haft förmånen att få ingå i, och en smart och taggad organisation som jag verkligen tror kommer att fortsätta bevisa sig i den ständigt rörliga, ständigt utmanande och otroligt spännande digitala och sociala eran. På kommunikationssidan känner jag en stor stolthet och trygghet i att lämna över stafettpinnen till min biträdande Daniel Lagerqvist. Han är ett riktigt ess och jag är övertygad om att det här blir mer än bra.

På senare år har Dan Panas framförallt synts i samband med de många distributionskonflikterna på tv-marknaden – med Boxer, Telenor, Com Hem och två med Telia. På frågan om vem som egentligen vann – Discovery eller distributörerna – svarar Dan Panas:

– Tittarna var utan tvekan de stora vinnarna i alla de här konflikterna. Kortsiktigt för att de fick tillbaka sina kanaler, och långsiktigt för att jag tror att alla inblandade parter fick ett tydligt kvitto på att det är konsumenten som sitter på makten i en höggradigt digitaliserad och social medieverklighet.


– Att det idag – mer än någonsin förut – är affärsavgörande att lyssna på, samtala med, lära känna och "kunna" sina användare när man utvecklar nytt innehåll och nya tjänster, kan jag inte se som något annat än en superpositiv utveckling. Konsolideringarna av broadcasters och distributörer som branschen upplever nu kan faktiskt ses som försök att både tillfredsställa den här nya efterfrågan och att balansera – kanske till och med kontrollera - den maktförskjutningen. Men jag är helt övertygad om att vi också kommer att få se helt andra innovativa och kollaborativa lösningar på tv-marknaden.

Vad är du mest stolt över under de här elva åren?
– 
Som ledare är jag just nu förstås stoltast över att den som idag är min biträdande också är den som tar över mitt jobb när jag lämnar. Som chef vill man aldrig vara den där granen i skogen som inget kan växa under. Daniel Lagerqvist är superduktig och kommer klara detta mer än galant.

– När det gäller enskilda prestationer är det helt enkelt otroligt svårt att välja. Det genomgripande och suveräna sättet som vårt hus och Discovery som helhet planerade, producerade och genomförde OS i vintras var otroligt mäktigt – från logistik, säkerhetstänk och krisscenarioövningar, till rekryteringen av de allra största profilerna och den fantastiska produktionen för alla typer av plattformsformat.

Han minns också framgångarna med program som "Ullared" och "Färjan".

– Det var fantastiskt när Kanal 5 sprängde miljonvallen för svenska produktioner med "Ullared", och när serien "Färjan" både blev en rungande tittarsuccé och kammade hem ett prestigefullt Titanägg åt programavdelningen, kommunikationsavdelningen, Viking Line och Agency. Och det är helt underbart och hoppingivande att Kanal 5:s och Barncancerfondens årliga och direktsända event "Bancancergalan – det svenska humorpriset" både sätter storstilade insamlingsrekord varje år och dessutom belönats med både Guldhjulet och Silverhjulet.

Under åren på Discovery fick Dan Panas smeknamnen "The Beast" och "Dan the Man" av Discoverys amerikanska ledning.

– "The Beast" var ett smeknamn jag fick av en person i den internationella ledningen efter att han sett mig in action i samband med en större konflikthantering på den svenska distributionsmarknaden. Han var nog impad av arbetskapaciteten – och lite allmänt glad och entusiastisk. Men "The Beast" är ju inte supermysigt som smeknamn i alla lägen, så huggtänderna filades bort och det blev "Dan the Man" så småningom. Det är en rätt grabbig historia egentligen. När män jobbar hårt är de vidunder, medan hårt arbetande kvinnor sällan beskrivs på samma sätt. Oavsett kön använder vi ju samma "muskler" – i synnerhet i kommunikationsbranschen.

Hur kommer det gå för Discovery i Sverige?
– Discovery har en stark line up i höst på innehållssidan med återkommande succéer som "Wahlgrens Värld", "Sofias Änglar" och "Ex on the Beach", och med stora spännande nyheter som "Vem kan slå Anja & Foppa", "Hyséns" och Leif GW Persson-dramat "Det som göms i snö". Och rent strategiskt tror jag verkligen på det omfattande digitala förändringsarbete som vd Henriette Zeuchner driver och som både varit och är helt nödvändigt. Tv-branschen befinner sig som alla vet i stark förändring. Det är användarna som sitter vid det dukade bordet och beställer nu. Och de kommer aldrig mer beställa, köpa eller konsumera allt det som står på tablåernas linjära a la carte-menyer samma kväll.

Vad ska du göra nu?
– Först också främst ska jag slutföra min överlämning till Daniel Lagerqvist som tar över efter mig. Och så tänker jag försöka att personligen hinna säga farväl till så många underbara kollegor som jag bara hinner krama om. Jag är en sentimental människa, tårkanalerna kommer att öppna sig och det kommer att bli svår vätskeförlust för min del. Tur då att den här rekordsommaren gett en viss rutin på intag av vätskeersättning.

– Sen har jag förmånen att ha gott om tid överväga vad jag ska göra i framtiden. Under det senaste året har det kommit en del förslag som jag kan komma att lyssna vidare på. Men jag alltid öppen för spännande nya utmaningar.

Dan Panas hade en lång kvällstidningskarriär på Aftonbladet och Expressen innan han gick till Discovery. Det är inte omöjligt att han gör comeback inom journalistiken.

– Det är definitivt inte uteslutet, men det finns så många spännande spår inom kommunikation och PR som jag är fascinerad av. Inte minst den nya revolutionen där människa och teknik skapar och tar till sig ny kunskap både parallellt och tillsammans. Det skapar fantastiska möjligheter och nya spännande utmaningar, men också nya och otroligt intressanta problem. Dessutom finns det många nya branscher och organisationer som jag både skulle vilja lära känna bättre och lära av.

Henriette Zeuchner, Discovery Networks Swedens vd sedan ett år tillbaka, säger i ett pressmeddelande:

– Dan har länge varit en nyckelspelare bakom bolagets framgångsrika positionering. Under det senaste året har vi arbetat väldigt nära och upplevt fantastiskt mycket tillsammans. Dan besitter en enorm kunskap och levererar alltid fritänkande och sylvassa analyser. Han är också en oerhört varm och innerlig människa som betytt väldigt mycket för mig.


Dela sidan: