Dela sidan:

Att inom reklambranschen inte ha koll på Ikeas kreativa kampanjer, är lite som att spela fotboll i hundra år utan att veta vad en boll är för något. 

Den globala kommunikationen tar Ikea Creative Hub fram tillsammans med Acne – och nu har det blivit dags igen. I samband med lanseringen av den nya Ikea-katalogen släpps en ny dramatisk kampanjfilm. Till tonerna av "La Donna e Mobile", från Verdis opera Rigoletto, sjunger människor sig igenom vardagslivet. Tanken är att porträttera "Me and we time". 

– Kampen mellan mig- och vi-tiden är en av vardagens mest igenkännliga utmaningar. Vi ville visualisera och dramatisera hur det känns när vi upplever det och då insåg vi att det inte fanns något bättre sätt att göra det på än med en opera, säger Johan Bello, kreativ chef för Acne, till Muse

De senaste åren har möbeljätten skördat stora framgångar för sitt sätt att skildra familjers vardagsliv. Kontrasten mellan tragik och komik har varit populära element även på den svenska marknaden, i Ikeas och Åkestam Holsts långsiktiga koncept "Där livet händer".

Cred-lista: 
Client: Ikea
Agency: Ikea Creative Hub
Agency: Acne
Executive Creative Director, Acne: Johan Bello
Creative Director, Ikea Creative Hub: Morten Kjaer
Senior Creative, Acne: Tiago Pinho
Creatives, Acne: Joel Lindblad, Isaac Bonnier
Account Director, Acne: Lovisa Friman Bendz
Directors, Acne: Tompa & Rondo
Assignor, Ikea: Rebecka McJannett
Assignor, Ikea: Tanja Dolphin
Assignment Leader, Ikea Creative Hub: Antje Lühmann

Kampanjfilmen hittar du här: 


Dela sidan: