Dela sidan:

Trenden är tydlig inom musikjournalistiken. Tidningarna får allt mindre tillgång till artister och när de väl får det så är det inte helt ovanligt att personerna själva styr hur de porträtteras. Detta har nu skett när sångerskan Beyoncé Knowles Carter pryder Vogues prestigefyllda septemberomslag.

Det kallas för Beyoncé takeover – hon har inte låtit sig intervjuas av någon av tidningens journalister. Istället har hon skrivit den öppenhjärtiga texten själv. Texten handlar bland annat om hennes kroppsförändring efter födseln av tvillingarna och om att förlåta maken Jay-Z. Artisten valde även att fotas av Tyler Mitchell – vilket är den första afroamerikan någonsin att fotografera ett omslag för Vogue i tidningens 126-åriga historia.

Kritiken från amerikanska tidskrifter har inte låtit vänta på sig, rapporterar Dagens Nyheter idag. I The Guardian skriver modefotografen David Uzochukwu att samtidigt som vi ska hylla att Tyler Mitchell fick uppdraget är det även ledsamt att det är Beyoncé som säger till för att det ska ske en förändring. The Atlantics Spencer Kornhaber beskriver det som att tidskrifterna förlorar allt mer makt medan stjärnorna kan skapa sin egna bild i sociala medier.

”Att göra på det här sättet avviker tydligt från konventionell medieetik: när ämnet själv får redigera sin historia, så försvinner all objektivitet”, skriver han.



Dela sidan: