Dela sidan:

I fredags tog Centerpartiet hjälp av den omåttligt populäre journalisten Marcus Oscarsson och hans facebookkanal, för att få till en snabb och stabil organisk spridning av deras nya valfilm. 

Filmen har sedan fortsatt att spridas på bland annat Facebook, Youtube och Annie Lööfs twitterkonto. På bara några dagar har filmen setts av över en kvartsmiljon människor och Ola Spännar, kommunikationschef för Centerpartiet, är nöjd med resultatet. 

– Det har skett en gradvis utrullning av filmen utifrån det, säger Ola Spännar till Resumé och fortsätter:

– Jag hoppas att många tycker den är bra. Sen är det medvetet att göra en rörlig film som ska förmedla känslor och historier. Vill man lyfta fram värderingar och det värderingsval vi står inför är film ett starkt medium och det försökte vi utnyttja på bästa sätt.

Filmens syfte är att bryta det vanligtvis dystra tonläget i valrörelsen och istället satsa på temat optimism. 

– Det finns visserligen problem i samhället, men vi får inte fastna i svartmålning och främlingsfientlighet och populism, utan måste istället se möjligheter. Det handlar om att ha hopp och en framtidstro. Vi ser globalt, med Trump och andra europeiska länder, att högerpopulismen tar allt större plats och vi vill vara en motkraft till det.

Valfilmen är framtagen i samarbete med Centerpartiets huvudbyrå, M&C Saatchi. Arbetet sattes igång innan årsskiftet och M&C Saatchi har stått för huvudidén av fimen. 

– Jag och några kollegor har varit på plats under inspelningen, vilket är viktigt när slutklippningen tar form, för då vet man vilket material man har. Flera timmars inspelat material ska kortas ner till bara några sekunder.

I tre veckor innan valet kommer valfilmen gå på TV4 och deras tillhörande kanaler. Centerpartiet kommer även marknadsföra på Youtube och nyhetssajter. Valfilmen finns i en minut, 40 sekunder, 20 sekunder och sex sekunder för att passa olika syften och för att få ut så mycket som möjligt av filmen.

Valfilmen hittar du här: 



Dela sidan: