Dela sidan:

De som ställer sig negativa till politisk reklam har ökat under de senaste fyra åren. Detta visar en ny Novus-undersökning, som tagits fram på uppdrag av Sveriges Annonsörer. 

Av 1000 tillfrågade svenskar visar undersökningen att endast var sjätte svensk är positiv till politisk reklam. Partierna kan se siffrorna som förödande med tanke på att valkampanjerna nu inleder sin intensivaste fas. 

Inför förra valet 2014 svarade 30 procent att de var ganska eller mycket negativ till reklam från politiska partier. Nu svarade 45 procent detsamma. De som är positiva till politisk reklam är nästintill lika många 2014 som 2018 (16 respektive 15 procent).

– Svenskens generellt sett negativa inställning till reklam avspeglas även när det kommer till synen på politisk reklam. En ytterligare förklaring till den negativa attityden till reklam från våra politiska partier kan vara att kommunikationen är väldigt intensiv under en begränsad period. Jag tror partierna hade tjänat på att kommunicera i mindre intensitet, men under en längre period, med budskap som tilltalar rätt målgrupp och bygger partiets varumärke långsiktigt, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i en kommentar. 

FRÅGA: Vilken är din allmänna inställning till reklam från politiska partier?

Mycket positiv 3 %
Ganska positiv 12 %
Varken positiv eller negativ 37 %
Ganska negativ 26 %
Mycket negativ 19 %
Vet inte 3 %

2018:
15 % ganska eller mycket positiv
45 % ganska eller mycket negativ

2014:
16 % ganska eller mycket positiv
30 % ganska eller mycket negativ

Källa: Sveriges Annonsörer



Dela sidan: