Dela sidan:

Kreatörsduon Jim Nilsson och Jacob Gjelstrup Björdal verkar vara oskiljaktiga – i alla fall om man ska titta på deras karriärer. Båda började sina reklamstudier på Forsbergs Skola och inledde en gemensam praktik på byrån Mother.

Sedan dess har de fortsatt att vandra i varandras fotspår och efter en kortare sejour på KesselsKramer huserar de numer på McCann i London.

– På den tiden bedrev KesselsKramer en tämligen unik Londonavdelning bestående av en kombination av reklambyrå, bokhandel och konstgalleri. Vi fick erbjudande om att komma över efter att vi tagit examen, och spenderade en sommar där. Det gav oss mersmak och vi bestämde oss för att stanna i London ett tag till. Nu har vi varit här i över fem år, säger Jim Nilsson till Resumé.

Jim och Jacob har varit på McCann i över tre år och radat upp meriter som skulle få andra radarpar som Sherlock Holmes och Dr Watson att vrida sig av avund, slita av sitt hår och klösa ut ögonen på varandra. Men att det blev just London var mest en slump.

– Att flytta utomlands var inte ett helt planerat och genomtänkt beslut. Slumpen spelade stor roll. Men vid den tidpunkten var det många duktiga svenska kreatörer som flyttade till byråer utomlands, och vi blev inspirerade att testa på det. Att det blev just London berodde framför allt på att det finns väldigt många bra byråer här, säger Jacob Gjelstrup Björdal.

I en stad med Buckingham Palace, Big Ben, Soho, Piccadilly Circus och engelsk fotboll är det ganska enkelt att hitta sätt att fördriva tiden på. Samtidigt finns det en viss hemlängtan, trots att kreatörsduon trivs väldigt bra med sitt team och kunderna på McCann.

– Sverige är alltid lockande, och vi imponeras ofta över hur bra kampanjer som produceras av svenska byråer. London kan ibland kännas opersonligt och för stort. I sådana stunder kan man känna att man vill flytta hem, säger Jim.

Vad är de största skillnaderna på McCann jämfört med de byråer som ni varit på tidigare?

– Den största skillnaden är att vi på McCann nästan enbart jobbar med två kunder: Microsoft och Xbox. Tidigare har vi jobbat med många olika kunder, där det ena dagen varit veganskt schampo och andra dagen tequila. Fördelen med det fokus vi har nu, är möjligheten att jobba mer långsiktigt med kunden och förstå deras verksamhet, säger Jacob.

2016 tilldelades duon flera priser för sin kreativitet och innovation. Bland annat för "tortyrkampanjen" där åtta personer fick tillbringa en helvetesnatt i en utomhustavla signerad Xbox:s Survival Billboard. Dokusåpan utspelade sig intill London Bridge, där personerna stod uppradade på varsin avsats, och fick uppleva arktisk kyla, hårda vindar och snöstormar. Allt styrdes av människor på internet via en livestream och var ett resultat av Xbox lansering av "Rise of the Tomb Raider".

Kampanjen ledde till en stor boost för kreatörduons karriär som prisades med fem guldlejon, åtta silver och fyra brons i Cannes Lions 2016.

– Helt nöjd blir man aldrig, men Survival Billboard, för lanseringen av Rise of the Tomb Raider, var en höjdpunkt för oss. Det tog månader att sälja in idén att låta folk på internet utsätta åtta personer på en utomhustavla för det mest outhärdliga vädret. Men det visade sig vara värt det. Vi lyckades få människor från hela världen att stirra på en utomhustavla i södra London, säger Jacob.

– En annan höjdpunkt var 'The Fanchise Model' – en kampanj för Xboxs kontroller – som vann ett Cannes Grand Prix i somras. Idén var att låta konsumenter bli entreprenörer, marknadsföra sina egna designer och kanske till och med tjäna pengar för sin kontroll.

Finns det någon kampanj som ni är mindre stolt över? Vilken i så fall?
– Ingen kampanj blir exakt som man vill. Det finns alltid omständigheter, som budget eller deadlines, vilka gör att man tvingas kompromissa. Även de kampanjer vi gillar mest hade såklart kunnat vara bättre. Men vi försöker lära oss något av varje kampanj, säger Jim.


McCann i London.

Hur ser en "vanlig" dag på jobbet ut?
– Varje dag är annorlunda, beroende på vilka projekt vi jobbar med, och var i processen vi befinner oss. Det kan vara allt ifrån att utveckla idéer, presentera kampanjer för kunden, leta regissörer – allt det som hör vardagen till på alla reklambyråer. Det vi alltid uppskattar mest är dock att sitta i ett tyst, vitt rum och försöka hitta på bra idéer. Det är det allra viktigaste jobbet och vi försöker ta oss tid att göra det så mycket som möjligt, säger Jim.

Trivs ni med arbetsuppgifterna och staden ni är verksamma i?
– Ja, det är givande att skapa kommunikation för produkter och tjänster som människor genuint älskar. Och att kunna spela tevespel och kalla det research är något av en barndomsdröm, säger Jacob.

Men att jobba med denna typ av kunder ställer också högre krav på kreatörerna.

– Folk förväntar sig att ett varumärke som Xbox ska göra relevant och modig reklam. Ju mer vi har jobbat med exempelvis Xbox, desto mer inser vi vilken viktig roll dessa produkter kan spela i människors liv. Genom våra kampanjer har vi kommit i kontakt med gamers som använt Xbox för att bilda grupper som kämpar mot till exempel depression och missbruk.

Enligt Jim och Jacob är London en stad som alltid har något nytt att erbjuda. Allt från konstgallerier, restauranger och upplevelser. Men det bästa är att få jobba tillsammans med människor från olika delar av världen med annorlunda bakgrunder.

– Bara i vårt team har vi folk från Europa, Asien, Afrika, Australien, Nord- och Sydamerika. Det är oerhört värdefullt att ha så många olika perspektiv när man utvecklar en kreativ produkt. Dessutom skänker det oss hopp om mänskligheten när vi inser att folk från jordens alla hörn kan jobba ihop och skapa fina saker, säger Jacob.

Vad är sämst?
– Visst kan man klaga på kasst väder och ett fullständigt föråldrat tunnelbanesystem. Men just nu känns Brexit som det mest oroväckande. Varken vi som flyttat hit eller politikerna är helt säkra på vad som kommer hända. Vi hoppas bara att London kan fortsätta var en global metropol där alla är välkomna, säger Jim.

Under åren har de lärt sig att ha tålamod, tro på sina idéer och att inte ge upp, även om det tar lång tid innan en idé blir till verklighet. Den kampanj som de tillfälligt jobbar med tog tre år från idé till utförande.


McCann i London.

Vad har ni för tips till en kreatör som vill pröva vingarna utomlands?
– Gör det! Svenskar har gott rykte ute i världen. Att lära känna andra svenskar med mer erfarenhet från det stället dit du ska flytta kan också vara bra. Vi fick mycket hjälp av andra svenskar som jobbade i London, till exempel Erik Weidenhielm och John Gibson. Svenskar utomlands är i allmänhet hjälpsamma och snälla mot varandra, säger Jim.

Vad har ni för tips till kommande kreatörer i största allmänhet?
– I skolan lär man sig utveckla idéer. I arbetslivet inser man snart att idéer inte är värda ett dugg om de inte blir gjorda. Att kämpa för att få sina idéer att hända är en stor och viktig del av jobbet, som man inte kan lära sig i skolan, säger Jacob.

Det är också smidigt att arbeta så nära Sverige. Både Jim och Jacob försöker åka tillbaka till Sverige så ofta som möjligt. I London blir det dock inte så mycket häng med svenskar, eftersom det är en så global plats och därför blir det naturligt att hänga med folk från alla delar av världen.

Har ni någon rolig anekdot från tiden i London?
– Det tog oss lång tid att förstå den subtila brittiska kontorsartigheten. Till skillnad från svenskar, som kan vara mer rättframma, känns det ibland som att britterna talar i kod. En av de första gångerna vi presenterade idéer för en creative director här, upplevde vi mötet som en stor succé. Han hade sagt att nästan alla våra koncept var "interesting". Perfekt, tänkte vi, som bara vill göra just intressanta kampanjer. Det var först senare, när en kollega förklarade att "interesting" egentligen bara är ett artigt sätt att säga "bad", som vi insåg att mötet kanske inte hade gått så bra ändå, säger Jim.

Hur ser ni på er framtid? Vad hoppas ni kommer att hända?
– Vi hoppas att vi får fortsätta jobba med intressanta projekt och schyssta människor. Vi känner att vi lär oss nya saker hela tiden, och så länge vi gör det är vi nöjda, säger Jim.

Och i ett så regnigt land som England är det bra att hålla ihop i vått och torrt – oavsett om man är Jacob och Jim eller Sherlock Holmes och Dr Watson.

FAKTA / Jim Nilsson
Ålder: 27
Uppväxt: Älvkarleby
Bor: Östra London
På nattduksbordet: Sally Rooneys Conversations with Friends
Medievanor: The Guardian, Sportbladet, Gamereactor, Resumé, Twitter.
Utbildning: Litteraturvetenskap vid University of Aberdeen, copywriting vid Forsbergs skola

FAKTA / Jacob Gjelstrup Björdal
Ålder: 29
Bor: Östra London
Uppväxt: Knivsta
På nattduksbordet: En Kindle
Medievanor: The Guardian, BBC, WIRED och Reddit
Utbildning: Grafisk design vid Forsbergs skola

Här kan du se tre av deras kampanjer: 



Dela sidan: