Dela sidan:

I årets globala Back to school-kampanj bryter Ikea traditionen om att porträttera en bättre vardag för alla. Istället riktar man in sig på unga vuxna som flyttar hemifrån för första gången i konceptet "Hello to new beginnings".

– "Back to School" har blivit en generisk term för detaljhandeln. I år vill IKEA inspirera ungdomar att säga "Hello to new beginnings" istället. Det handlar om att hylla studenternas livsstil, boosta deras kreativitet och förstå deras vardag, säger Creative Director, Malin Von Werder, på Garbergs Malmö i en kommentar. 

En specialskriven låt med texter ackompanjerat av en miljö med life hacks ska Ikea illustrera studentlivet och hur studenters uppfinningsrikedom och Ikeas utbud. 

– Förutom funktionalitet vill vi att studenter ska överväga IKEA av emotionella skäl.
De vill skapa sin alldeles egna studieplats och plats i livet, vad vi kan göra är att förstå dem och inspirera dem, säger Morten Kjaer, Creative Director på IKEA Creative Hub.

Kampanjen är gjord av IKEA Creative Hub och Garbergs Malmö.

Arbetsgrupp: 
Kund: IKEA
Byrå: IKEA Creative Hub
Byrå: Garbergs Malmö
Executive Creative Director, Garbergs Malmö: Malin Von Werder
Creative Director, IKEA Creative Hub: Morten Kjaer
Assignment Leader, IKEA Creative Hub: Christine Eliasson
Planner, IKEA Creative Hub: Kim Saxberg
Senior Creative, Garbergs Malmö: Malin Wikerberg
Graphic Designer, Garbergs Malmö: Anders Hedendahl
Director, Bacon Sthlm: Clara Tägtström

Producer, Bacon Sthlm: Magnus Theorin
Production Manager, Bacon Sthlm: Ebba von Zweigbergk
Executive producer, Bacon Sthlm: Anna Sundbom
Client, IKEA: Paulina Pashkevich
Production Manager, IKEA: Sara Radjaian
Interior stylists, IKEA: Anette Ydholm & Camilla Gantelius
Illustrator, Garbergs Malmö: Julia Hermansson

Texten till låten författades av Malin Wikerberg, Malin Von Werder och regissör Clara Nova Tägtström. Musiken till texten togs fram av regissör Clara Nova Tägtström och musikerna Marcus & Carl.

Sång: Megtronic

Kampanjfilmerna hittar du här: 



Dela sidan: