Dela sidan:

Det senaste året har inneburit en stor omställning på Nord DDB. Kreativa chefen Andreas Dahlqvist återvände hem till den byrå han varit med och byggt upp efter en sexårig sejour på några av världens främsta byråer.

Vid sidan av det slog man även ihop DDB i Köpenhamn, Stockholm, Oslo och Helsingfors till ett enda "Nord DDB" för att tydliggöra sitt nordiska erbjudande.

Fokus för den nya konstellationen har blivit att gå tillbaka till grunderna och fokusera på områden där konsultbolagen inte har någon vidare kompetens – populärkultur och möjligheten att infoga varumärken i en kontext. Den nya avdelningen Cultural insights har startats upp, en avdelning där Nord DDB menar att Reddit, Beyoncé och familjen Wahlgren spelar lika stor roll som marknadsföringsgurus som Byron Sharp, Les Binet och Daniel Kahneman. Några exempel på resultatet är "Gör Donken" för McDonalds, "Singles Day" för Elgiganten och det skruvade arbetet med Delicato.

– Vi måste renodla och utveckla, det vi är riktigt bra på och som vi alltid har gjort: att förstå människor och att ta varumärken in i en popkultur. Det finns ju också mycket stöd för att det verkligen ger effekt, och att det är vad kunderna vill ha, berättade Andreas Dahlqvist när han talade med Resumé tidigare i år.

Även avdelningen Nord DDB R&D har startats upp, en avdelning som ska utforska nya möjligheter att använda teknik i marknadskommunikationen.

När Nord DDB:s bokslut för 2017 nu anlänt märks dock inga större skillnader på bolagets finanser. DDB:s studio har flyttats över till dotterbolaget DDB House AB varför omsättningen sjunker marginellt från 367 miljoner kronor till 360 miljoner kronor.

Även byråintäkten har sjunkit med drygt 30 miljoner kronor, från 162 till 131 miljoner kronor samtidigt som antalet anställda minskat från 145 till 119 personer. En utveckling som kan leda till viss oro är dock att vinstmarginalen, från att för några år sedan ha legat stabilt på drygt tio procent, fallit stegvis och 2017 var nere i knappt fyra procent.

Strax innan sommaren beslutade sig även två Nord DDB-veteraner, Tove och Olle Langseth, att lämna byrån efter tio år.

Nord DDD har under 2018 fått in bland annat Björn Borg, Apollo och Plantagen på kundlistan.



Dela sidan: