Dela sidan:

På den amerikanska marknaden har röstassistenter som Google Home och Amazons Alexa funnits och utvecklats i flera år. Nu har det blivit dags för röstassistenten att inta den svenska marknaden och både ICA och H&M Home har varit snabba med att haka på trenden. 

Tjänsten lanseras först till Android, men kommer om några veckor även att finnas tillgänglig för IOS-enheter. Röstassistenten öppnar upp nya möjligheter för såväl konsument som annonsör. Från och med idag erbjuder ICA hjälp med receptinspiration och inköpslistor av den digitala personen Monica – en karaktär som tillsammans med sin man, Icander, fanns i ICAs marknadsföring på 70-talet. 

– Det har varit ett jäkligt intressant arbete med mycket utforskande. Vi kommer att utvecklas successivt i takt med att allt fler använder assistenten, eftersom vi inte riktigt vet vad människor kommer att vilja ha hjälp med till en början, säger Samuel Young ansvarig för innovationshubben ICAx, till Resumé.  

Samuel Young tror att röststyrning kommer att få allt större betydelse i varumärkesutvecklingen och att det är bra att börja tidigt. Ju mer Monica pratar med människor, desto smartare kommer hon att bli. 

Tjänsten aktiveras genom att säga: "Okej Google, låt mig prata med ICA".

– Genom lanseringen av Google Assistent på svenska kan lokala varumärken bygga relationer med sina kunder på ett engagerande och interaktivt sätt. Vi är glada över att kunna lansera med ICAs integration tillgänglig från start som vi hoppas och tror kommer bli mycket uppskattat av användarna, säger Magnus Friberg, partneransvarig för Google Assistent i Sverige i en kommentar. 

Utvecklingsarbetet av röstassistenten har gjorts tillsammans med Doberman, Icas IT-avdelning och innovationshubben ICAx.

Även H&M Home lanserar en röststyrd stylist som ska ge kunderna inspiration och stylisthjälp i skapandet av ett personligt hem. 

– Vi vill alltid kunna erbjuda en extraordinär och inspirerande kundupplevelse. H&M Home är därför mycket stolta och glada över att kunna presentera en av de första röststyrda applikationerna någonsin inom inredningssegmentet, säger Camilla Henriksson, marknads- och kommunikationschef för H&M Home. 



Dela sidan: