Dela sidan:

Sedan 1990 har tävlingen 100-wattaren belönat Sveriges effektivaste kommunikation. Nu presenterar man den juryn som ska granska bidragens kreativet och om de lyckats uppnå sina mål. 

De annonsörer som fått rollen som ordförande i de sex olika kategorierna i år är Johan Åhlén, Scandic, Christine Platon, Universal Sony Pictures Home Entertainment, Tobias Karlsson-Malmborg, Max Hamburgare, Diana Amini, H&M Foundation, Karl-Oskar Tjernström, Samsung och Sofia Brandberg, Delicato.

– Vi är stolta och glada över att så många duktiga och erfarna tar sig tid att sitta i juryn för 100-wattaren. Tävlingen är unik i sitt slag då den både ser till den kreativa höjden och den bevisade effekten. Vi hoppas juryn får många bidrag att bedöma och lyfta fram för att visa på vilket kreativt och effektivt reklamland Sverige är, säger Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren, i en kommentar.

Bidragsinlämningen avslutas den 12 september och den 29 november drar 2018 års 100-wattaren igång på Stockholms stadshus. 

Jurymedlemmar 2018                                                                                        

Konsument                    
Johan Åhlén (Ordförande), Brand Director, Scandic
Emelie Gessner, Marknadschef, Byggmax                 
Olivia Enquist, Marketing Director, Coca-Cola             
Linda Tylestedt, Marketing Manager, Electrolux           
Johan Östlund, Group CEO, McCann 
André Hindersson, CEO & Founder, Silver                 
Maja Bredberg, PR Strateg, F&B           
Christina Kopp Ovrén, Account Director, MediaCom   
Daniel Eriksson, VD, AdOn                     
Cecilia Perlind, Head of Brand & Communications, Kantar Sifo         

Företag      
Christine Platon (Ordförande), Marknadschef, Universal Sony Pictures Home Entertainment
Hanna Riberdahl, Marknadsdirektör, K-rauta               
Johan Mångsén, Brand Manager, Saab AB               
Linda Wetterborg, Marknadschef, Telenor                   
Niklas Gustafsson, Creative Director, Hilanders         
Carl-Fredrik af Sandeberg, Founder & CEO, Bold       
Emma Nilsson, General Manager & Brand Strategist, Graal             
Cecilia Taipale, Head of Digital, Carat   
Peter Arnesson, Grundare, Bizkit Havas                     
Kostas Fotinopoulos, Account Manager, Ipsos            

Internationellt               
Tobias Karlsson-Malmborg (Ordförande), Marknadschef, Max Hamburgare
Gabriella Goldman, Kommunikationsdirektör, Lidl
Linda Felicetti, Nordic Media Manager, Lantmännen Cerealia
Johanna Andrén, vice Marknadschef, IKEA Sverige
Nick Christiansen, Copywriter, NORD DDB
Alexander Elers, AD, M&C Saatchi
Jörgen Berglund, AD, Volt
Alexandra Nyholm, COO & Client Service Director, PHD Media
Emma Thorp, CEO, Scream
Karin Nelsson, Partner, Inizio

Ideellt         
Diana Amini (Ordförande), Global Manager, H&M Foundation
Johan Fernstedt, CMO, Unionen
Hanna Lidén, Marknadschef, Läkare Utan Gränser
Louise Karlander, Marknadschef, Plan International
Jenny Kaiser, Business Director & Client Lead, Åkestam Holst
Lotta Cabrera Persson, Projektledare, FREDAG
Christoffer Dymling, Copywriter & Creative Director, KING
Ida Hellström, Digital Account Manager, Starcom
Fredrik Eriksson, Managing Director, OMD
Fredrik Kinge, CEO and Partner, ECI media management

Långsiktigt                     
Karl-Oskar Tjernström (Ordförande), Marketing Director, Samsung
Pelle Lundh, Varumärkesstrateg, Skandia
Thomas Kusoffsky, CEO, Smarteyes
Karin Rosell, Head of Brand & Marketing, Eon
Joakim Landin, Group CEO, Garbergs                       
Lotta Onajin, VD, Edelman Deportivo     
Kajsa Öijerholm, CEO, RBK                                         
Dan Lindgren, Nordic Content/Creative Lead, Group M Nordic                               
Anne Mogensen Voss, Head of audience Insight, DDS Dentsu Data Services     
Peter Rosin, Senior Consultant, Demoskop                                       

Årets Nytänk                   
Sofia Brandberg (Ordförande), Marknadschef, Delicato                                         
Karin Hellgren, Chef extern kommunikation, SBAB                           
Mikaela Kaplan, Senior Brand Manager Identity & Design, ICA                             
Catarina Arvén, Head of E-commerce, Thomas Cook/Ving               
Mattias Andersson, Partner, House of Friends             
Tobias Franzén, CEO, The Amazing Society             
Lamin Sonko, Client Director, Jung Relations                                     
Urban Hilding, CEO, IUM                       
Daniel Montell, Head of Digital Strategy & Planning, Tre Kronor Media                   
Gun Pettersson, Konsultchef/Seniorkonsult, Novus          



Dela sidan: