Dela sidan:

De senaste åren har B-Reel jobbat hårt för att särskilja det två varumärkena B-Reel och BRF, tidigare B-Reel Feature Films, där den förstnämnda är en mer traditionell kommunikationsbyrå med både kreativt och strategiskt arbete medan det senare fungerar som produktionsbolag. I slutet av 2017 återvände även Pelle Nilsson hem efter sju år i Los Angeles för att leda utvecklingen av BRF.

Under 2017 valde man att fortsätta renodlingen genom att plocka ut verksamhetsgrenen Commercials från B-Reel till BRF, något som också märks tydligt i bolagets omsättning. B-Reel har visserligen minskat omsättningen med 59 miljoner kronor, från 100 till 41 miljoner kronor, men då ska även den nu avyttrade grenen Commercials tas i beräkning som stod för 80 miljoner kronor. 

En mer rättvis bedömning blir att bara titta på den kreativa delen som nästan dubblar omsättningen från 17,8 till 36 miljoner kronor. Även lönsamheten har vänt efter några år med marginella förluster och landade 2017 på 3,3 procent, detta tack vare att byråintäkten steg med åtta miljoner.

B-Reel jobbar i dag både strategiskt och kreativ för varumärken som Bang & Olufsen, H&M, LVMH-gruppen, Netflix och Storytel.

– Dels har vi rekryterat brett men jag tror även att B-Reels bakgrund och dna fungerar väldigt bra i det skifte som sker på både byrå- och kundsidan. Byråns utgångspunkt har alltid varit teknik och storytelling och båda de delarna har aldrig varit viktigare än de är i dag, säger Jesper Kling, byråchef på B-Reel, som också menar att de börjar få ett allt starkare fäste även utanför Sveriges gränser.



Dela sidan: