Dela sidan:

Innan gårdagens semifinal avslutats var en annons till den slutliga finalen redan klar: Åkestam Holsts för Loka.

Eftersom Norrlands Guld redan tidigare vunnit mot Max var chanserna för att Åkestam Holst skulle ställas mot Åkestam Holst därför tämligen ljusa. Men så blev det alltså inte. I stället åkte Norrlands Guld ut mot Max när annonserna ställdes mot varandra en andra gång. Varför hade då jurygruppen plötsligt ändrat åsikt?

– Det är vanligt att man kan ändra uppfattning om något på grund av diskussionerna som äger rum. När man grävt ner sig i alla bidragen kanske man ser något man inte sett förut, säger Mårten Knutsson.

Så det handlar inte om att man inte ville ha två annonser från samma byrå i finalen?
– Nej. Ingen har påverkat någon på det sättet. Vi premierar alltid den bästa reklamen.

Pratade ni om att folk ändrat sig?
– Jag frågade de som röstat annorlunda hur de tänkte, försökte få till en diskussion kring det. Men jag fick inget riktigt svar där. Själv röstade jag på samma som tidigare.

Hur kommer det sig då att en annons som redan åkt ut i grundomgången kan få tävla igen? Dagens Nyheter, som anordnar Reklamcupen, har ett förfarande som kallas "lucky looser", där man lottar bland förlorarna om en chans till.

– Just detta scenario har inte hänt förr så vitt jag vet, men så här kan det bli. I dag var det väldigt jämnt – och det tycker jag är bra. Det är bara ett kvitto på att annonserna är bra, säger Paul Brandenfeldt, som är annonschef på Dagens Nyheter.

Så det handlar inte om att man inte ville ha två annonser från samma byrå i finalen?
– Nej, så är det inte. Ingen har påverkat någon överhuvudtaget.

Kommer ni med anledning av detta att förändra reglerna på något sätt?
– Vi ser såklart över reglerna med jämna mellanrum i syfte att minimera olyckliga krockar som dubbelmöten och derbyn i tidiga omgångar, men risken kommer alltid finnas i och med att vi använder lottning som metod.

Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst, ingår i arbetsgruppen för Norrlands Guld. Han är besviken över utgången.

Hur ser du på att ni förlorade mot Max i semin som ni redan vunnit mot i kvarten?
– Jag har föreslagit till ledningsgruppen att Åkestam Holst ska avsluta sin prenumeration på DN till förmån av SVD. Hit them where it hurts liksom! Nä men allvarligt, arbetsgruppen blev lite förvånad eftersom Norrlands-annonsen slog Max bidrag tidigare i tävlingen. Man kunde möjligtvis förvänta sig konsekvens från juryn, givet att förutsättningarna kring bidragen inte har förändrats sedan sist. Jag menar bara, det är exakt samma annonser en gång till. Men reklamlivet går vidare, och vi önskar förstås Max lycka till i finalen. Må bästa snabbrörliga konsumentprodukt vinna, säger han.



Dela sidan: