Dela sidan:

Under gårdagen rapporterade Aftonbladet att deras medarbetare Mohamed Touzari kontaktats av influencernätverket Beatly på uppdrag av Socialdemokraterna i Stockholm. Touzari, debattör inom hbtq- och integrationsfrågor, erbjöds 4000 kronor för att posta fyra Instagram-inlägg där han gick ut och stödde Socialdemokraternas initiativ Bostadsgarantin. 

"Denna kampanjinbjudan går ut till ett stort antal influencers då vi inte har djupare insikt i era individuella politiska åsikter. Om du inte känner att dina politiska åsikter är förenliga med Socialdemokraterna i Stockholms grundvärderingar så ber vi om ursäkt på förhand och ber dig scrolla ner till slutet av denna inbjudan och tacka nej på den röda knappen" stod det i kontaktförfrågan.

Socialdemokraterna i Stockholm var även tydliga med att det skulle framgå att inläggen var ett betalt samarbete.

Enligt Isabelle Ljungqvist på Beatly baserar sig ersättningen på hur många följare den aktuella influencern har och kan uppgå till 10 000 kronor per inlägg.

Flera influencernätverk har tidigare berättat för Dagens Media att de blivit kontaktade av politiska partier för samarbeten.

– Politiska partier har alltid jobbat såhär. Man har alltid hittat människor som förmedlar politiken, särskilt vi som är ett folkrörelseparti. För oss handlar det om att många människor arbetar tillsammans för vår politik som gynnar många människor. Det kan man såklart göra på olika sätt – genom att knacka dörr, dela ut material på stan eller genom att ha en stor digital plattform där folk hjälper till att sprida budskapet, berättade Juan-Pablo Roa, biträdande kommunikationschef på Socialdemokraterna, då för Dagens Media.

Till Aftonbladet säger dock Juan-Pablo Roa att de på nationell nivå inte är villiga att betala influencers för inlägg.

– Vi är tydliga med att vi inte betalar influencers för att sprida vårt budskap. Vi samarbetar inte heller med influencernätverk.

Läs Resumés helgintervju med Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson här. I intervjun berättar hon bland annat om partiets kommunikationsplan och om varför hon tror på att kommunicera på motståndarna SD och M:s planhalva.

Google släpper databas över politiska annonser

Under gårdagen offentliggjorde Google Ad Library, en databas över alla politiska annonser som gått på plattformen, det rapporterar Techcrunch. Databasen är tillgänglig för alla och användare kan söka på annonsör, kandidat, pengar spenderade, datum, typ och antal impressions.

"Tidigare i år tog vi viktiga steg för att bli mer transparenta gällande politisk annonsering på vår plattform. We har infört nya krav för annonsörer som vill köpa politiska annonser på Google i USA [...]" skrev Google i ett uttalande i samband med släppet.

Nyheter24 satsar vidare på e-sport

Det senaste året har Nyheter24 inlett en allt större satsning på e-handel kopplad till sina olika sajter. I dagsläget ingår bland annat Modette, Nyheter24 och e-sportsajten Fragbite i Nyheter24-gruppen. 

Nu meddelar bolaget att man kommer stärka sin satsning på just e-sportområdet och sajten Fragbite. All e-sportrelaterad verksamhet, inklusive Fragbite, kommer att knoppas av från de övriga och ledas av den nya vd:n Daniel Pereaux. Framöver meddelar man en satsning på amatörligan Fragleague som Pereaux hoppas ska bli världens största amatörliga på fem års sikt, det rapporterar Breakit.

Lönsamheten för Tencent går ner

Tencent, Kinas största tech-bolag och Asiens mest värdefulla bolag med varumärken som WeChat, WePay och QQ, presenterade under gårdagen en oväntat svag rapport där lönsamheten för första gången på flera år gått ned, det rapporterar Techcrunch. Enligt analytiker kommer tappet efter att bolaget haft svårt att säkra licenser för populära dataspel som PUBG och Fortnite samt att man inte lyckats kapitalisera lika mycket som tidigare på sina mobilspel.



Dela sidan: