Dela sidan:

"Det knackade på dörren som aldrig förr från utländska uppdragsgivare. Drömmen om att vara en del av världen hände. F&B med dess medarbetare har klättrat upp för det där berget och står nu på en ny platå med ny utsikt. Vi ska verkligen stanna upp och vända oss om och titta ut från berget och inse var vi är. Vi spelar inte längre i samma liga som de övriga svenska byråerna. Vi har flyttat upp en division". 

Så skriver Silla Levin, vd för F&B, i en kommentar till 2017 års bokslut. Samtidigt har året inneburit en ekonomisk tillbakagång för moderbolaget, med en omsättning på 537 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 40 miljoner. Föregående år omsatte byrån 533 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på 58 miljoner kronor. Byråintäkten för 2017 minskade med 3,8 procent till 234 miljoner kronor. Moderbolaget hade en rörelsemarginal på 17 procent (24 procent året innan). 

Koncernen, som förutom av reklambyrån Forsman & Bodenfors också består av F&B Factory, F&B Inhouse, Happy F&B, Kollo AB och Forsman & Bodenfors Studios, gjorde en omsättning på 729 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 59 miljoner kronor. Byråintäkten skrivs till 403 miljoner kronor, en ökning med 2 procent från föregående år. Koncernen hade en rörelsemarginal på 15 procent (18 procent året innan). 

Enligt F&B var den viktigaste händelsen vd-bytet där Silla Levin tog över efter Erik Sollenberg. Samarbetet med GöteborgsOperan avslutades efter 17 år, men dotterbolaget Happy fick samtidigt uppdraget att göra om operans profil, vilket ledde till en prisvinnande rörlig logotyp. Även det mångåriga arbetet med Unicef avslutades under året. 

Däremot så håller man kvar i mångåriga kunder som AB Volvo, AMF Pension, If och Systembolaget. Under Guldägget hade man 13 nomineringar i åtta kategorier för sju olika uppdragsgivare. F&B belönades med tre guldägg och fyra silverägg. 


Dela sidan: