Dela sidan:

Att C More har gjort omfattande förluster har inte undgått någon som följt den svenska mediebranschen de senaste åren. Bolaget var långsamt med att etablera en streamingtjänst och har i och med tapp av flera sporträttigheter styrt om till att istället konkurrera med lokalproducerat drama. Fokuset på drama innebär att konkurrenterna, vid sidan av de svenska, stavas Netflix, HBO och Amazon.

I början av veckan kom C Mores bokslut för 2017 som visar att förlusterna fortsätter, även om man förbättrat resultatet avsevärt de senaste två åren. Förlusterna för 2017 skrevs slutligen till 369 (459) miljoner kronor, vilket innebär att bolaget sedan 2013 gjort förluster på totalt 2,18 miljarder kronor. Trots att C More "internsålt" dotterbolaget Nordic Television Nordic till Bonnier Euro Holding stiger omsättningen från 1, 78 miljarder kronor (2016) till 1, 92 miljarder kronor samtidigt som antalet anställda gått ned från 72 till 57. Det minskade antalet anställda kommer framför allt från den omorganisation C More genomförde där över 90 tjänster, främst från chefsled, försvann, en åtgärd som förväntades spara flera hundra miljoner kronor om året.

– Även om vi fortfarande dras med förluster är det glädjande att utvecklingen går åt rätt håll. De senaste två åren har vi haft en resultatförbättring på 200 miljoner kronor. Vi har åtagit flera åtgärder för att fortsätta på det spåret och bland annat slagit ihop TV4 och C Mores organisationer för att få full utväxling på vår strategi och skruva upp tempot ytterligare. Det tillsammans med att C More fortsätter vara den snabbast växande SVOD-tjänsten kommer att avspegla sig i årets resultat, säger Magnus Törnblom, press- och kommunikationschef på Bonnier Broadcasting till Resumé.

Hösten 2017 meddelade C More att vd:n Manfred Aronsson skulle lämna företaget för att ersättas av Mathias Berg. Berg har sedan dess haft rollen som operativ chef snarare än vd, en roll han även innehar för TV4 och TV4 Play.

– C More har fortfarande betydande förluster, däremot är de väldigt mycket mindre än för några år sedan. Min huvuduppgifter blir att tillsammans med C More och TV4-teamet etablera en älskad betaltv-tjänst och därmed också en lönsam sådan, sa Berg till Resumé i samband med att han tog över som operativ chef.

Och sedan dess har Bonnier Broadcasting, där både TV4 och C More ingår, sålts till Telia, en affär Resumé var först att rapportera om. Köpet gick slutligen igenom i mitten av sommaren men kommer inte att slutföras fören det konkurrensprövats, vilket tros ske andra halvåret 2019.

I samband med att Mathias Berg tog över som operativ chef berättade han för Resumé att han tillsammans med ledningen skulle se över strategin.

Vad utmynnade de samtalen i och hur ser strategin för C More ut?

– Vi kommer löpande att förstärka och förtydliga C Mores erbjudande till linjära och digitala användare. Att nå lönsamhet efter så många år av förluster tar tid men vi ser redan bra effekt av ett närmare samarbete med TV4 samt den totala omstruktureringen av pris och produktstrukturen för OTT som genomfördes under våren, säger Mathias Berg till Resumé.

Vilka huvudanledningar ser du till de senaste årens ekonomiska kräftgång?

– C More var sent ut med att ställa om till digital distribution, har haft svårt att förklara sin position till användarna inte minst i relation till TV4 och har tyngts av stora investeringar i både teknik, rättigheter och organisation. Vi ser väldigt god effekt av de förändringar vi nu gör för att adressera detta och förväntar oss ett kraftigt förbättrat resultat i år.

LÄS MER: Här är Casten Almqvist krisplan för C More



Dela sidan: