Dela sidan:

I tisdags förra veckan sände Expressen TV samt Di TV årets första partiledardebatt. Efter programmet beskrevs debatten som en tittarsuccé med 1,5 miljoner visningar på Expressens och Dagens industris plattformar. 

– Detta är över all förväntan. Vi fick fantastisk respons på "Statsministerduellen" i programmet "Bara politik" i Expressen TV, alltså första gången som Stefan Löfven och Ulf Kristersson drabbade samman i ett eget samtal, men nu var tittarna tydligen ännu mer nöjda, sa Bella Levy, chef för Expressen TV, i en kommentar till tidningen

Men nu riktar både branschorganisationen Sveriges Annonsörer och mediebyrån Vizeum kritik mot Expressens mätningar. Anledningen är att tv-spelaren låg i topp som autostarter på Expressens hemsida, vilket innebär att besökare till Expressen.se som var ute efter annat innehåll än debatten automatiskt räknades in i tv-tittandet. 

– Problemet med att man låter en spelare ligga och autostarta längst upp på en sida med mycket trafik är att man i realiteten skapar en massa falska visningar där många inte tittar på inlägget - eller annonserna heller för den delen - över huvudtaget, säger Peter Mackhé, chef för KIA-index på Sveriges Annonsörer, till Resumé. 

Expressen redovisar inte sina tittarsiffror till MMS, utan använder sina egna mätverktyg. Sedan ett par månader tillbaka mäter dock tidningen reklamdelen till MMS och enligt Nina Santini på mediebyrån Vizeum var andelen som tittat klart på reklamen på rekordlåga nivåer. Andelen som tittade klart på reklamfilmerna till "Debatten 2018" låg på cirka 49 procent, vilket är sämre än Expressens snitt på 55 procent. 

– Den låga "completion raten" vittnar om att andelen autostarter per besökare som inte ville titta var ganska hög eftersom många tryckte bort innan reklamen var färdigvisad, säger Nina Santini. 

Peter Mackhé anser att det är problematiskt att de stora mediehusen har gått ur mätvalutan KIA-index och inte heller redovisar sina siffror till MMS. 

– Vad gäller Expressen och deras siffror som inte finns på varken MMS eller KIA-index skulle vi vilja ha en bättre insyn och transparens och vi tycker att man bara ska redovisa siffror som har granskats av en mätmetod som branschen har enats kring. All statistik går att manipulera för att visa bättre siffror om man inte redovisar dem enligt en standard där man har enats om vad som är en visning. Så vi skulle gärna se att dessa siffror granskas och att våra annonsörer får rapporter från de mätmetoder som finns istället för de siffror som medier själva tar fram. 

Enligt Nina Santini går det inte att verifiera Expressens tittarsiffror eftersom de inte mäter innehållet via MMS. 

– Ur vårt perspektiv är det förstås önskvärt att alla seriösa aktörer arbetar för ökad transparens och enhetlighet i den här typen av mätnings- och valutafrågor. Det är förutsättningen för att vi köpare skall kunna göra en rättvis bedömning, säger hon och fortsätter: 

– Att man då gör en sådan stor grej av så pass osäkra siffror är direkt olämpligt och vilseledande.

Efter kritiken har Resumé sökt svar från Expressens tv-chef Bella Levy. De frågor som listas nedan, varav de flesta lämnats obesvarade, är de som ställdes till Levy. 

Hur många av de här starterna är så kallade "autostarter"? 

Varför valde ni att lägga en autostart på första sidan så de som surfade in på sajten inte hade något annat val än att bli en del av tittarskaran?

Hur många av dessa hade ljudet på?

Hur länge varade strömmarna?

Hur länge tittade folk?

Och hur vet man att folk verkligen tittade och inte bara råkade komma in på en sändning som rullade på?

Vad jag fattat det som ingår alltså siffror på autostarter för varje besökare som gick in på sajten under flera timmar. Är det verkligen ett korrekt sätt att redovisa tittarsiffrorna på?

Eller hur ska man se på siffrorna?

Varför är ni inte mer transparenta med ert tittande?

Annonsörer och mediebyråer har tidigare riktat kritik mot att man inte är tillräckligt transparent i redovisningen av autostarter. Hur ser du på den kritiken?

Belly Levy svarar på frågorna i ett mejl: 

"Användartester och studier visar att Expressens besökare ser ett mervärde i att ta del av både text- och video-innehåll, och att de kompletterar varandra väldigt bra. ”Debatten 2018” var den första partiledardebatten och startskottet för valspurten, ett högaktuellt ämne och en toppnyhet som då självklart exponeras högt på förstasidan. Våra användare tar del av nyheter antingen i en artikel, genom webb-tv eller både, och tittandet har ökat radikalt jämfört mot förra året.

Våra tittare ställer inte bara höga krav på trovärdighet och snabbhet, utan de vill också se mer video och live-TV som fungerar i mobilen, både med och utan ljud. Hur de väljer att konsumera rörligt påverkas naturligtvis av tidpunkt och plats. Den totala titt-tiden på livesändningen av ”Debatten 2018” uppgick till över 100 000 timmar. Vi är medvetna om att vissa scrollar förbi och endast får en tittid på några sekunder, samtidigt som de flesta stannar kvar och kollar länge på sändningen.
"

"Vi använder våra egna mätverktyg. Expressen är också, sedan ett par månader tillbaka, med i MMS, reklamdelen, för att vi vill vara transparenta mot våra kunder, där visas den totala andelen impressions och completion rate, samt andelen för enskilda reklamfilmer, och vi ser fortfarande fram emot att även synlighet, alltså viewability, ska adderas för ytterligare transparens mot marknaden. Expressen TV vill driva utvecklingen digitalt och det gäller också hur vi publicerar och mäter tv-innehållet.Vi har autostart på 100 procent av våra plattformar och så kallad stickyspelare, där det ger den bästa upplevelsen för både användare och annonsörer."

LÄS MER: Aftonbladet ökade 300 procent i MMS mätningar – så gick det till
LÄS MER: Aftonbladet och MMS om jätteökningen: "Annonsörerna låter sig inte luras"
LÄS MER: Expressen fåordiga – redovisar bara reklamstarter i MMS
LÄS MER: Medierådgivarna kräver: redovisa autostarterna



Dela sidan: