Dela sidan:

Expertteam Mediekvalité bildades av Sveriges Annonsörer strax innan sommaren. Syftet är att ta fram ett expertteam som ska driva frågan om medietransparens. Gruppen består av personer som är involverade i medieköp inom olika områden av mediebranschen. 

Marknadsföringsforskaren Erik Modig blir det senaste tillskottet till teamet. Han har gjort karriär i forsknignsvärlden och verkar idag som doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är expert på konsumentpsykologi, reklamstrategi och kommunikation och skrev årets marknadsföringsbok “Bang for the buck”.

– Interaktionen mellan kund och varumärke i olika medier är själva grunden i att skapa effekt med sin marknadskommunikation, vilket är ett av områdena jag forskar på. Tummas det på kvaliteten där så famlar annonsörer i mörkret. Utan transparens, tydlighet och jämförbarhet blir det riktigt svårt för annonsörer att kunna garantera effekt för sina medieinvesteringar, säger Erik Modig i en kommentar. 

Den tuffaste utmaningen för mediebranschen när det kommer till mediekvalité anser Erik Modig är att enas om jämförbara sätt att mäta olika medieeffekter på.

Expertteam Mediekvalité:

Silvia Barklund SPP – Ordförande

Axel Birgerstam, Scream Vice ordförande

Linus Blom, Lantmännen

Carolina Löfving Larhed, Telia

Jesper Both, Kindredgroup

Per Ekfeldt, OMD

Sanna Söderström, PHD

Patrik Skogsfors, MediaCom

Fredrik Hermansson, Acast

Mikael Ekelöf, TV4

Mats Selling, Eniro

Carl Wåreus, Google

Martin Hehrne, Facebook

Uday Printzell, KIT

Peter Bryngelsson, Demoskop

Erik Modig, Handelshögskolan i Stockholm

Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer

 



Dela sidan: