Dela sidan:

Resumé Insikt har i veckan genomfört en kartläggning av 130 mediebolag – med allt från utomhus och influencernätverk till storstadspress och tidskrifter.

Genom att slumpmässigt gå igenom antalet anställda på cirka 100 mediebolag kan vi konstatera att 3000 anställda har försvunnit från branschen de senaste fem åren. Medierna har gått från att ha 19091 anställda till 16324 stycken. Vänligen ta hänsyn till att de som inte har lämnat in bokslut under dessa år inte är med i just denna mätning, då det blir missvisande.

Medieanalytiker Olle Lidbom säger till Resumé Insikt att de största förlorarna under den här femårsperioden är den traditionella journalistiken.

– De som drabbas är de traditionella medieslag som bärare av journalistiken och det stora antal journalister som har försvunnit. Detta sker medan andra medieslag som inte har journalister anställda ökar. Det verkar inte vara journalistiken som ska rädda marginalen. En stor anledning till tappen är självklart Google och Facebook som tar mycket annonspengar och påverkar även tv och radio, säger han.

I reklambranschen visar siffrorna tvärtom. Kartläggningen av 160 byråer visar att antalet anställda ökat från 3868 till 4480 i fjol.

Här kan du själv se hur det ser ut i respektive bransch. Hoovra över en punkt för att se detaljer över antalet anställda.

Det här är en del ur sammanställningen av svenska mediebolag och byråers ekonomi i Resumé Insikt. Här är de övriga artiklarna:

Män dominerar vd-posterna i branschen – så ojämställt är det
Så går den svenska mediebranschen – vi kartlägger 130 bolag 
Kartläggning av 160 byråer: Så mår de – byrå för byrå
Här är de 20 mest lönsamma mediebolagen
Utomhus bäst på lönsamhet – influencernätverken störtdyker
Lönsamheten har sjunkit markant – är reklambyrådöden stundande?
Mediebyråerna växer i takt med programmatic – siffrorna visar sambandet

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: