Dela sidan:

Jobbar du på Sveriges mest innovativa och framtidsinriktade marknadsavdelning? Då bör du nominera din organisation till utmärkelsen Framtidens Marknadsavdelning som delas ut på Resumés event den 19 september (läs mer och nominera här).

Juryn består av Daniel Collin, strateg på Vinter, Hedvig Hagwall Bruckner, copy på King, Emma Thorp, vd Scream, Carina Hillerström, marknadschef Mediekompaniet, Hélène Barnekow, fd Telia, Cecilia Perlind, Kantar Sifo och Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé.

Emma Thorp på Scream ser att marknadsavdelningarna har tre huvudutmaningar.

– Den första handlar om att snabbt kunna anpassa sig till förändring, säger hon, och fortsätter:
– Många marknadsavdelningar genomgår en transformation mot ett mer kundfokuserat, datadrivet och agilt arbetssätt men processerna och organisationsstrukturerna internt hänger inte alltid med. Ett exempel på detta är hur många marknadsavdelningar försöker få samlad bild av all data men brottas med att de sitter fast i gamla system som inte samkörs. Marknadsavdelningarna behöver även kompetensutveckla befintlig personal och rekrytera för ett mer datadrivet arbetssätt och även denna omställning tar tid.

– Och – kanske viktigast av allt – de behöver snabbt anpassa sig till, och förutspå, förändrade konsumentbeteenden för att fortsätta vara relevanta och attraktiva på marknaden.

Den andra utmaningen handlar om data.

– Alla marknadsavdelningar vill jobba datadrivet men få gör det fullt ut – mycket av det grundläggande arbetet kvarstår. Samtidigt har Marknadsavdelningarna fått ökade krav på sig att visa snabba resultat; att hitta rätt KPI-er och balans mellan varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation är en ständigt pågående diskussion.

Den tredje utmaningen kretsar kring svårigheten att nå ut till konsumenter med full kraft.

– Förändrad mediekonsumtion och ny teknik skapar både nya utmaningar och möjligheter. Val av media har aldrig varit viktigare men har samtidigt blivit mer komplext, säger Emma Thorp.

Daniel Collin, tidigare vd på MEC och numera strateg på Vinter, håller med.

– Utmaningen är att veta hur de ska fördela sina investeringar mellan kortsiktigt och långsiktigt, säljdrivande, varumärkesbyggande, teknik, media och så vidare. Det rör sig om att hitta den rätta balansen och mixen.

Hur tror du att marknadsavdelningarna behöver förändras under de kommande åren?

– Jag tror att de bör lägga större vikt vid analys och insikter som handlar om ett lite längre perspektiv än dagens "här-och-nu"-orienterade fokus, säger Daniel Collin.

Carina Hillerström, marknadschef på Mediekompaniet, ser ett ökat behov av snabbrörlighet och nya kompetenser.

– Sen handlar det om att få effekt i de digitala medierna, hur man ska hantera – eller inte hantera – all data, samt om att balansera rätt utifrån konsumenternas förändrade köpbeteende. Det gäller också att hoppa på tåget i rätt tid när det gäller ny teknik.

Emma Thorp betonar att ensam inte är stark. Framtidens marknadsavdelning behöver arbeta integrerat med andra funktioner i företaget och med externa partners.

– Marknadsavdelningarnas roll har förändrats radikalt de senaste åren och handlar nu alltmer om affärsutveckling, innovation och organisation än om kommunikation. Mycket på grund av hur konsumentbeteende och kundresor utvecklats.

Emma Thorp ser också att marknadsavdelningarna behöver skaffa sig en djupare förståelse för ny teknik och hur den förändrar konsumenternas beteende.

– Vi står inför stora förändringar; utvecklingen inom AI, IoT och Voice är exempel på krafter som kommer att rita om kartan ordentligt för många företag och varumärken. Vikten av att kunna förutspå förändringar och kunna agera snabbt på dem, med andra ord att sätta insiktsdriven innovation högt på agendan, tror jag är en huvudingrediens i receptet på en framgångsrik marknadsavdelning framåt.


Dela sidan: