Dela sidan:

Västkuststiftelsen gör om den traditionella fiskkartan i skrämselkampanj. Den nya kartan får namnet Fiskkartan 2050 och istället för att skildra de vanliga svenska fiskarna riktas istället fokus på att det snart kan finnas mer plast än fisk i haven. 

– Det går inte en dag utan att man ser djur som far illa på grund av vårt enorma plastberoende. Därför känns det extra bra att få jobba med en sådan här livsviktig fråga, säger Sandra Bondesson, copywriter på Stendahls, i en kommentar.

Den marina nedskräpningen har ökat och plastbergen ute till havs växer. År 2050 kan en PET-flaska eller en tandborste vara vanligare i svenska vatten än torsk och lax. Nu hoppas Västkuststiftelsen att den nya fiskkartan ska påminna politiker och allmänheten om det akuta läget. 

– Trots att det är en "hemsk" version av originalet så är vi jätteglada och stolta över den. Förhoppningsvis har vi hjälpt Västkuststiftelsen i deras arbete för en renare kust, säger Zeynep Sahin, art director. 

Fiskkartan kommer inom kort att finnas till försäljning via stiftelsens egna Tictail butik samt återförsäljare, där all vinst går tillbaka till arbetet för en renare kust. 

Kampanjen är framtagen tillsammans med Stendahls och har synts både i DN och på utomhustavlor längs med västkusten.  

Arbetsgrupp:
Kund: Västkuststiftelsen/Ren Kust  
Byrå: Stendahls
Illustratör: Johan Hörberg
Fotograf: Marcel Pabst
Retuschör: Johan Cabezos


Dela sidan: