Dela sidan:

I USA har tillväxten för smarta högtalare växt explosionsartat. Enligt Edison Research har idag runt 51 miljoner amerikaner en smart högtalare till sitt förfogande – och nu ser det ut som att trenden är på väg att etablera sig på allvar i Sverige. 

Därför startar Soundtelling upp en ny produktionsgren, Speakerstories, med inriktning på innehåll till Amazons molnbaserade rösttjänst, Amazon Alexa. 

– Amazon är den självklara partnern när vi nu går in på en marknad som är under en enorm tillväxt. Med hjälp av Alexas intuitiva teknologi och vår kompetens inom audio har vi goda förutsättningar att skapa content som engagerar, underhåller och förenklar människors vardag, säger Andres Moreno, vd på Soundtelling, i en kommentar.

Soundtelling kommer att påbörja sina första produktioner under hösten med första
släpp kring jul inför julhandeln. Målet är att släppa två nya produktioner under första kvartalet under 2019. 

– Vad de första produktionerna kommer handla om är än så länge en hemlighet, men samarbetet med Amazon Alexa kommer öppna upp för möjligheter att producera storytelling på ett interaktivt sätt som vi tidigare bara kunnat drömma om, säger Martin Johnson, exekutiv producent på Soundtelling.

Sedan starten 2016 har Soundtelling fokuserat på podcastmarknaden i Sverige och arbetat med kunder som ASICS, Clas Ohlson, Scandic hotels. Man har även som nordens enda podcastbyrå producerat podcasts för den amerikanska marknaden med bland annat kritikerrosade serier som Showcase Secrets för amerikanska PRX och Radiotopia.



Dela sidan: