Dela sidan:

En av sommarens stora snackisar var att den tidigare WPP-bossen Sir Martin Sorrell snabbt var tillbaka i sadeln och annonserade det nya bolaget S4 Capital. Sorrell antas anamma en liknande taktik som med WPP och köpa upp en rad olika byråer för sina ändamål. Det första köpet var digitalbyrån MediaMonks, som i juli förvärvades för omkring 300 miljoner euro. I samband med köpet förklarade Sir Martin Sorrell att MediaMonks skulle vara en central del i det nya nätverket.

Och nu meddelar MediaMonks att man kommer att starta upp en ny R&D-avdelning – i Sverige. MediaMonks har sedan tidigare en stark närvaro i Sverige och pysslar i hög utsträckning med post-produktion och olika tekniska lösningar.

Ledd av Sander van der Vegte kommer avdelningen att fokusera på innovation och CAD-arbete via så kallad "rapid prototyping".

Med i gruppen som leder den nya avdelningen finns även Nilla Juvas, digital creative director, Pasi Helin, CCO och partner på MediaMonks Stockholm samt Joe Mango och Samuel Snider-Held, creative technologists. Teamet kommer att jobba med MediaMonks kunder över hela världen.

– MediaMonks har förmågan att ta sig an utmaningar snabbare än någon annan och på byrån finns en djup förståelse för vad som driver digitala trender. Att omfamna data, innehåll och teknik i en ny tid av varumärkeskommunikation är vad MediaMonks gör bäst och med MediaMonks Labs stärker vi ytterligare vårt kunderbjudande, säger Victor Knaap, vd på MediaMonks i ett uttalande.

MediaMonks har de senaste åren gjort sig kända världen över för innovativa tekniska lösningar och är en av de byråer som vunnit flest Cannes-lejon de senaste åren.

– Stockholm är hjärtat i ett av världens mest digitaliserade länder och det finns ett överflöd av innovativ talang. Tänk företag som IKEA, Spotify, Ericsson, Skype och Klarna. Staden är en hub för digital innovation och varumärken, byråer och techbolag kommer alla gynnas av MediaMonks Labs etablering, säger Pasi Helin i ett uttalande. 



Dela sidan: