Dela sidan:

Utgivarna fördömer Åkessons P3-uttalande

Under gårdagsmorgonen medverkade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i P3-programmet Morgonpasset. Åkesson utsattes, precis som övriga partiledare, bland annat för en så kallad "roast" där programledarna satiriserade Åkessons person och politiska karriär. Men under programmets gång upprepade Jimmie Åkesson flera gånger att han inte var något stort fan av radiokanalen i fråga.

– Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 direkt. Jag tycker det är vänsterliberal smörja, sa han bland annat.

Uttalandet fick under gårdagen flera oppositionspolitiker att reagera och kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) sa bland annat att uttalandena var bland de grövsta påhopp hon hört. Under gårdagskvällen fördömde även branschorganisationen Utgivarna Jimmie Åkessons uttalanden.

"Mediernas oberoende får aldrig urholkas, det måste värnas med kraft. Därför är det djupt oroande när politiker som besitter den lagstiftande makten medvetet ägnar sig åt motsatsen.

Vi har på kort tid fått se riksdagsman Hanif Bali med vapen på bilder i sociala medier som ska föreställa satir med Dagens Nyheter som måltavla, samt partiledare Jimmie Åkesson i en intervju med P3 medge att han, om han vore chef, skulle "lägga ner den här kanalen"." skriver organisationens styrelse i ett uttalande."

Även Sveriges Radios Cilla Benkö fördömde under gårdagen Åkessons uttalanden.

Readly tar in 100 miljoner

De senaste åren har den digitala magasinstjänsten Readly sakta men säkert etablerat sig på marknaden. Tjänsten erbjuder bundlade magasinsprenumerationer. Genom en ny investeringsrunda tar man nu nästa steg, och det med besked. Sweden Roburs investeringsfond Ny Teknik går nämligen in med 60 miljoner kronor samtidigt som de befintliga investerarna Zouk Capital går in med ytterligare 40 miljoner kronor. Readly finns sedan i somras på sju marknader världen över.

"Det är väldigt roligt att en institutionell investerare med ett så högt anseende som Swedbank Robur ser samma potential i Readly som vi gör. Det visar att vi har lyckats skapa förtroende för affärsmodellen, teamet och marknaden. Med ytterligare en stark ägare i ryggen är vi rustade att fortsätta vår expansion.", säger Jörgen Gullbrandson, VD på Readly i ett pressmeddelande.

Magnus Betnér anklagar Aftonbladet för bildstöld

Mediers användning av bilder från olika personers sociala medier-konton blir allt vanligare. För ett drygt år sedan anklagade bland annat Kristdemokraternas Sara Skyttedal Dagens Nyheter för att ha använt en av hennes bilder utan tillåtelse. Gränsdragningar för exakt hur bilderna får användas är inte glasklara, och under gårdagen reagerade komikern Magnus Betnér efter att Aftonbladet använt sig av en bild från hans Instagramkonto, det rapporterar sajten Bloggbevakning.

"Hej @Aftonbladet var skickar jag fakturan för min bild ni har använt utan tillåtelse? Ni kan också skänka pengarna direkt till välgörenhet om ni märker betalningen "bildstöld" 10 000 kostar den. Tack på förhand." skrev komikern på Twitter.

Aftonbladet tog sedermera bort bilden från artikeln, men Betnér menar att han fortfarande har rätt till ersättning. Bilden i fråga var på Betnérs fru och parets nyfödda barn där komikern även hyllade den svenska sjukvården.

Facebook tar Youtube-utmanaren till Sverige

Förra året lanserade Facebook videotjänsten "Watch" på flera marknader. Tjänsten är tänkt att komplettera flödets kortare videoklipp med riktiga program och originalproduktioner och kreatörerna får ersättning genom regelrätta reklampauser. Nätjätten har även köpt rättigheter till en rad sportligor. 

Och nu lanseras tjänsten globalt. Först ut i Europa blir de brittiska öarna men redan i september kommer tjänsten till Sverige, det rapporterar Di Digital.

Dominos tar hyllade gatuhåls-kampanjen vidare

En av sommarens mest uppmärksammade och hyllade kampanjer kommer från snabbmatskedjan Dominos och byrån CP+B. För att pizzorna skulle komma fram i säkerhet till sina kunder började Dominos laga en rad olika gathål i 20 amerikanska städer. De reparerade gathållen märktes sedan med Dominos-loggan. Kampanjen tog enorm fart i sociala medier och enligt Dominos var det många städer som hörde av sig och ville att kampanjen skulle komma till just dem. Och nu får de sina önskningar uppfyllda, det rapporterar AdWeek. Målet är att laga mellan 30 och 50 hål per stad och framöver kommer varumärket att lansera kampanjen i alla av USA:s 50 delstater.



Dela sidan: