Dela sidan:

Efter sju år knapprar @sweden på sista tangenterna. Den 30 september kommer den sista tweeten att publiceras och då har 365 olika svenskar förfogat över kontot. Projektet, som går under namnet Curators of Sweden, lanserades i december 2011 av Visit Sweden och Svenska institutet tillsammans med reklambyrån Volontaire. Under åren har projektet fått stor uppmärksamhet – både nationellt och internationellt. 

Projektet har vunnit ett 30-tal priser, inklusive Grand Prix och två Silver Lions i Cannes Lions, Guldägg, Silverägg, guld i 100-wattaren, Clio Awards och Spinn. Men det var då, och nu är det en ny tid med nya kommunikationsstrategier. För att nå ut ännu bredare vill Svenska institutet nu satsa på rörligt och husera på en ny plattform som inte har en så begränsad följarskara. 

– Med rörligt material kan vi skapa intresse och berätta på ett annat sätt. Det är främst personer från Sverige, Storbritannien och USA som följer oss och vi måste nå ut bredare. Men vi har inget klart koncept ännu, säger Anna Rudels, chef för avdelningen för digitalisering och kommunikation på Svenska institutet, till Resumé.

Men allt har inte varit en dans på rosor. Även om @sweden haft modet att släppa fram en ny svensk varje vecka som ska skildra sin bild av Sverige, har det samtidigt inneburit en hel del näthat mot twitterkontot. Anna Rudels säger att Twitter idag inte är samma sak som det var för några år sedan. 

– Det har varit enskilda kuratorer som fått mycket näthat och då har vi gått in och stöttat dem. Twitter idag är inte riktigt samma sak. Det är mycket mer debatt idag och en hårdare ton på Twitter.

Det är inte därför som ni nu lägger ner kontot?
– 
Nej, det handlar mer om att vi vill nå ut bredare geografiskt och det är det stora skälet till att vi vill lägga ned det. Sju år är ganska lång tid och nu vill vi skapa mer tid och resurser för att tänka nytt.

Det som började med en veckas tweets från journalisten Jack Werner 2011 avslutas den 30 september 2018. Då kommer runt 200 000 tweets ha publicerats på kontot. 

Beslutet att lägga ner kontot har uppmärksammats av flera internationella medier som The Guardian och The Verge. The Guardian skriver att @sweden blev startskottet för flera efterliknande konton som @Ireland och minns tillbaka till en specifik händelse där Max Karlsson, som den veckan hade kontot, svarade Donald Trump om hans beskrivning av Sverige som ett land fullt av problem på grund av flyktingmottagandet. 

"“Hey Don, this is @Sweden speaking! It’s nice of you to care, really, but don’t fall for the hype. Facts: We’re ok!” skrev Max Karlsson då. 



Dela sidan: