Dela sidan:

En ny undersökning som Sveriges Annonsörer har gjort visar att annonsörer planerar att öka sina investeringar när det kommer till influencer-marknadsföring. Statistik från World Federation of Advertisers visar att drygt sex av tio (65 procent) globala annonsörer planerar att öka sina investeringar i influencer-marknadsföring de närmaste 12 månaderna. Under 2017 beräknades influencer-marknadsföring växt med växt med 35 procent och omsatt runt 650 miljoner kronor i Sverige.

Statistiken ovan vittnar om att influencerna är en stor del av annonsörernas mediemix och att det i framtiden kommer att ske ytterligare ökningar. Di Digital har gjort en kartläggning över svenska influencersbolag som visar att flera av Sveriges största influencers drar in miljonbelopp via sina kanaler. Många har även valt att göra karriär utanför sociala medier och släppt egen musik, skrivit böcker och varit programledare. 

Enligt Di Digital omsatte Jocke och Jonna Lundells bolag Jocke & Jonna AB 8,7 miljoner kronor förra året, med en vinst på cirka 2,7 miljoner. Utdelningen landade på 300 000 kronor samtidigt som bolaget hade lönekostnader på 2,8 miljoner kronor på fyra personer.

Bianca Ingrosso omsatte 6,7 miljoner kronor 2017 och hade ett resultat på 4,4 miljoner. Sammanlagt tog Bianca Ingrosso ut 580 000 kronor i utdelning, dessutom hade bolaget ett lönekonto på 1,8 miljoner kronor.

Therése Lindgren mer än dubblade sin omsättning från 2016 och omsatte runt 19,5 miljoner kronor. Även resultatet mer än dubblerades och landade på cirka 17,4 miljoner kronor. Det innebar en utdelning på hela 13 miljoner kronor.  

Med i kartläggningen finns även profiler som: Zara Larsson, Samir Badran, Kenza Zouiten, Alexandra Nilsson, Isabella Löwengrip och Margaux Dietz.



Dela sidan: