Dela sidan:

Som Resumé tidigare berättat förväntas sparpaketen på Mittmedia att fortsätta under 2018. 2017 halverades vinsten i jämförelse med 2016, främst på grund av lägre annonsintäkter än väntat.

I ett försök att dra ned på kostnaderna har man bland annat initierat ett pilotprojekt i Örnsköldsvik där tidningen numera delas ut vid lunchtid. I en intervju med Medievärlden berättar nu Mittmedias vd Per Bowallius att han gärna ser att resten av koncernen infört dagsdistribution under andra halvan av 2019.

Förra veckan beslutade Mittmedias styrelse att man skulle införa investeringsstopp samt anställnings- och vikariestopp för att spara ytterligare pengar.

– Eftersom vi tappar så mycket på print får vi en lägre intäktsnivå både i år och nästa år, då måste vi gå snabbare fram med organisationen. Vi kan inte bara säga upp folk utan vi måste också ändra vårt sätt att arbeta och organisera oss. En del i det är deskorganisationen där vi går från lokala deskar till en virtuell desk för hela organisationen, säger Per Bowallius till Medievärlden.

Exakt var nedskärningarna kommer att ske kan Per Bowallius dock inte svara på.

Mittmedias mål är att vid årsskiftet ha 100 000 digitala prenumeranter, i nuläget har man 61 000. För att nå sitt högt satta mål har koncernen bland annat testa att stänga allt innehåll för utvalda titlar medan andra haft sitt material helt öppet den första timmen.



Dela sidan: