Dela sidan:

Mediers, och framför allt de svenska kvällstidningarnas, räckviddsmätningar har de senaste åren varit föremål för mycket diskussion i branschen. Sedan Aftonbladet, och därefter Expressen, valde att kliva ur KIA-mätningarna har de två tidningarna presenterat egna siffror till annonsörer och mediebyråer. Mätningarna har dock inte granskats av någon tredjepart och vid flera tillfällen har det framkommit att siffrorna är rejält uppblåsta. Så sent som för ett par veckor sedan riktades kritik mot Expressen som beskrev sin partiledardebatt som en tittarsuccé, trots att ingen utomstående aktör kunde granska siffrorna.

– Ur vårt perspektiv är det förstås önskvärt att alla seriösa aktörer arbetar för ökad transparens och enhetlighet i den här typen av mätnings- och valutafrågor. Det är förutsättningen för att vi köpare skall kunna göra en rättvis bedömning. Att man då gör en sådan stor grej av så pass osäkra siffror är direkt olämpligt och vilseledande, sa bland annat Nina Santini på mediebyrån Vizeum.

Nu är det branschorganisationen Sveriges Annonsörers vd Anders Ericsons tur att kritisera de medier som inte låter sina siffror granskas av tredjepart, främst riktar han sig till Bonnier och Scibsted. I ett blogginlägg skriver han att de två koncernerna ägnar sig åt "renodlat annonsbedrägeri" och rekommenderar ingen att köpa medieutrymme utan att ha sett riktiga räckviddssiffror.

Han menar även att det var märkligt tyst från både mediebyråer och annonsörer när Aftonbladet och Expressen valde att gå ur både KIA-index och TS.

"Då reaktionerna från byråer och annonsörer uteblev valde så gott som alla större tidningar att göra sällskap med Aftonbladet genom att lämna TS-upplage-redovisning. Även denna gång var det ingen som höjde rösten. Idag är det i stort sett ingen av de stora dagstidningarna som redovisar sin upplaga." skriver Ericson och menar samtidigt att det inte var så länge sedan det sågs som en självklarhet att redovisa sina räckviddssiffror.



Dela sidan: