Dela sidan:

Heta reaktioner när Colin Kaepernick blir Nikes nya affischnamn
Colin Kaepernick,
tidigare spelare i San Francisco 49-ers, är inte enbart känd för sina prestationer på den amerikanska fotbollsplanen, utan har även fått stor uppmärksamhet att som första elitspelare inom amerikansk fotboll knäböja under USAs nationalsång i protest mot rasism.

Efter ställningstagandet har flera spelare följt hans exempel och protesterna har fått hård kritik av bland annat Donald Trump. Men det finns också de som uppskattar initiativet. I samband med Nikes 30-årsjubileum av "Just Do It"-kampanjen har man plockat in Colin Kaepernick som ny frontfigur. 

Beslutet har dock inte uppskattats av alla och under tisdagen sjönk Nike med tre procent på New York-börsen. På sociala medier har det också gått hett till och under hashtaggen #NikeBoycott har flera visat sitt missnöje genom att elda upp kläder och skor från Nike. 

Nike i sin tur verkar dock bestämda på att fortsätta samarbetet med den kontroversiella fotbollsspelaren. I en kommentar till ESPN säger Nikes vd Gino Fisanotti
– Vi anser att Colin är en av de mest inspirerande idrottarna i den här generationen, som har använt sportens kraft för att hjälpa till att ta världen framåt.

I måndags publicerade Colin Kaepernick en bild på Instagram med budskapet: "Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt". 

Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt

Ett inlägg delat av colin kaepernick (@kaepernick7)

... Och Nike hyllas för sin vågade kampanj
Att använda Colin Kaepernick må anses vara kontroversiellt för många, men flera marknadsföringsexperter ser det som ett genidrag. 

– Nike är inte främmande när det kommer till att göra vågade budskap, men detta måste vara en av, om inte deras djärvaste, drag, säger Yadira Harrison, medgrundare av marknadsföringsbyrå Verb, till Digiday.

På mindre än 24 timmar sedan Colin Kaepernics tweet om kampanjen, har Nike fått in mer än mer än 43 miljoner dollar för medieexponering, enligt siffror från Apex Marketing Group Bloomberg.

Instagram utvecklar shopping-app
Enligt The Verge har idag 25 miljoner företag ett Instagramkonto, varav två miljoner av dem är annonsörer. Nu kommer man med uppgifter om att Instagram håller på att utveckla en ny e-handelsapp som ska göra det möjligt att köpa annonsörers produkter direkt via en shopping-app. 

The Verge uppger även att appen kan komma att få namnet IG Shopping, men att det i nuläget är oklart hur kopplingen till den ordinarie Instagram-appen ska se ut och hur appen kommer att vara utformad. Något lanseringsdatum är ännu inte fastställt. 

Pewdiepie på väg att petas från Youtube-tronen
Den svenska youtubestjärnan Pewdiepie, Felix Kjellberg, har suttit på tronen med flest flöjare på plattformen sedan 2013. Idag har han cirka 66 miljoner följare. Men nu utmanas han av T-series, Indiens största musik-label och filmstudio, som idag har runt 60 miljoner följare. 

T-series följarskara växer med 150 000 per dag, jämfört med Pewdiepies 30 000, och enligt sajten Social Blade  väntas T-series att gå om inom sex månader. 

Kontona är dock inte inom samma kategori: T-series publicerar i snitt sex till sju videos varje dag och deras nisch är  är påkostade Bollywood-producerade musikvideos med några av landets största artister. Detta uppger Veckans Affärer



Dela sidan: