Dela sidan:

Coca-Cola har funnits på den svenska marknaden sedan 1953 men har med några få undantag hållit sig till den globala marknadskommunikationen, om än med vissa svenska twistar.

Nu väljer läskgiganten att för första gången släppa en reklamfilm anpassad för den svenska marknaden och framtagen av en svensk byrå. Samarbetet sker tillsammans med Jung Relations och mediebyrån Carat.

I reklamfilmen, "Allt vi delar förenar oss", vill Coca-Cola visa på de tillfällen då varumärket funnits med och bidragit med gemenskap mellan olika svenska subkulturer, som de mellan synthare och hårdrockare under 80-talet. 

– Med vår kampanj vill vi nå ut med budskapet att vi svenskar kanske är mer lika varandra än vad vi tror. Vi vill hylla ett Sverige som är inkluderande och där människor hittar sätt att mötas. Med lokal relevans speglar vi typiskt svenska subkulturer från 60-talet fram till idag och hur Coca-Cola varit en del av den gemenskapen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

Coca-Cola menar själva att det är ett naturligt steg att anknyta an till just gemenskap i sin första svenska reklamfilm och påpekar på att man även aktiverat i samband med exempelvis prideveckor och religiösa högtider världen över. Under sommarens fotbolls-VM syntes exempelvis svenska landslagsspelare på Coca-Colas produkter.

– Att göra en svensk reklamfilm handlar om att vi vill komma närmare våra konsumenter. När vi har jobbat med lokala inslag tidigare har vi märkt att det slår an en helt annan ton, säger Olivia Enquist till Resumé.

Olivia Enquist kan i nuläget inte uttala sig om kommande aktiviteter men menar att reklamfilmen inte är en engångsföreteelse.

Kampanjen kommer att löpa mellan den 10 september och 14 oktober.

Arbetsgrupp:

Kund: Coca-Cola AB

Kreativ byrå: Jung Relations

Produktion, film: Camp David, Regissör: Sebastian Reed

Produktion, print: Agent Molly & Co, Fotograf: Sanna Lindberg



Dela sidan: