Dela sidan:

Sedan 1999 genomför Regi årligen branschstudien Årets Byrå. Över 5 000 kommunikationsköpare från hela Norden har svarat på årets enkät. Studien görs för att undersöka hur marknadschefer och kommunikationsköpare resonerar när de ska välja byråpartners och hur de ser på sina byråsamarbeten. Några av kriterierna de får ranka byråerna inom är bland annat kreativitet, strategisk kompetens, proaktivitet och digital kompetens.

Just den digitala kompetensen har de senaste åren återkommit som något av de viktigaste när det kommer till byråvalen, och vad de helst ser att sina nuvarande byråer utvecklar.

– Vi har tittat på ett flertal olika parametrar och kan se en del intressanta skillnader
mellan de nordiska länderna. Det som dock är tydligt är att behovet av en ökad
digital kompetens är stort över gränserna. Det ligger högt på listan över vad
kunderna vill att deras byråer ska förbättra, säger Pia Grahn, vd för Regi.

I takt med den allmänna digitaliseringens utveckling har alla byråer givetvis utvecklat sin digitala kompetens men köparna anser alltså att omställningen inte gått tillräckligt fort. Den erfarna byråvalsrådgivaren Max Aperia på Sveriges Annonsörer menar dock att det kan vara själva begreppet "digital kompetens" som ställer till problem.

– Det känns som att man pratar förbi varandra. Digital kompetens är ett så vitt begrepp att man måste stycka upp det för att veta vad som menas. Som kund måste man definiera vilken typ av digitalt kommunikationsbehov man har och välja byrå efter det, tillsammans med sina övriga kommunikationsbehov, berättar han för Resumé.

När det gäller valet mellan att låta sin huvudbyrå köra vidare eller att låta en digitalbyrå ta över ett projekt måste köparna göra en ordentlig analys av hur djup digital kompetens som behövs, menar han vidare.

De senaste åren har många byråledare påpekat att de som en kreativ partner måste bli bättre på att visa den affärsnytta man kan bidra med. När köparna rankar de viktigaste kriterierna för en ny byrå är det dock engagemang, kreativ nivå och personkemi som står i centrum, åtminstone på den svenska marknaden.

– Engagemang och personkemi är ju något som kommer fram i själva upphandlingen och det som många kunder går på, säger Max Aperia.

Engagemang är en av några centrala kriterier i en upphandling. Andra är byråns förståelse för kundens affär, kategori, målgruppsbeteende, varumärke och utmaningar menar Max Aperia.

– I en upphandling måste kunden syna genom exempelvis byråns referenscase vilket värde byrån skapat till sina befintliga kunder.

Temat på årets studie är tillväxt och affärsutveckling.

– Att bygga goda, långsiktiga relationer mellan uppdragsgivare och byrå är ett viktigt
och långsiktigt arbete som kräver mycket av båda parter. Samtidigt händer det
otroligt mycket som påverkar både byråer och kommunikationsköpare allt mer. Den
digitala transformationen är ett tydligt exempel på detta – vilket vi också fortsätter
att titta på närmare i Årets Byrå 2019, som inleds inom kort, säger Pia Grahn.

Positivt för de svenska byråerna är att bytesbenägenheten på marknaden är lägre än i Finland och Norge. Enligt studien är det bara 14 procent som funderat på att byta byrå under året som gått. Huvudanledningarna till varför de funderat på att byta samarbetspartner är prisnivå, omväxling och bristande uppmärksamhet.


Dela sidan: