Dela sidan:

Miltton Labs köper House of Friends
Finländska Miltton-gruppen lägger ett bud på reklam- och varumärkesbyrån House of Friends, som ligger hos First North. Man erbjuder 2,16 kronor per aktie kontakt och köper mer än 90 procent av det totala antalet aktier. Detta innebär en köpeskilling på nära 60 miljoner kronor.

Miltton Group etablerade sig 2015 i Sverige genom dotterbolaget Miltton Labs som är fokuserat på digitala kommunikationslösningar. Under 2018 kom tidigare Bonnier News-chefen Gunilla Herlitz till byrån och fick som uppdrag att skapa tillväxt. I och med köpet planerat inte några förändringar vad gäller personal eller kontor.

Hos House of Friends ligger fokus på varumärke, CRM, content och marketing automation. 

Valet – en rysare även i utländska medier
Det svenska valet har nått toppintresse utomlands. Partiledarna fick in i det sista svara på engelska framför ett stort internationellt pressuppbåd och på valvakorna fanns allt från CNN till Al Jazeera representerade. Valet – en riktigt rysare – är inte på något sätt avgjort. Färre än 30 000 röster skiljer blocken som det ser ut nu. Och allt beräknas avgöras på onsdag.

De utländska medierna beskriver nu situationen i Sverige som kaotiskt och förvirrande, rapporterar Omni, som har samlat flera länkar kring rapporteringen. Medierna beskriver hur den yttre högerkanten splittrar Sverige. ”Nationalisterna vinner”, skriver BBC. Att vägra samarbeta med SD är ovanligt polariserande i ett land som är känt för att söka politiska lösningar”, skriver New York Times. ”En situation som är mycket oklar,” sade DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till Al Jazeera. ”Politiskt kaos”, uttrycker sig Jyllands-Posten.

Jimmie Åkesson bojklottade SVT – och skrattade åt reportern
Efter att SVT tagit avstånd från Jimmie Åkessons uttalande om integration och jobb så anmälde SD kanalen till internationella valobservatörer. Därefter meddelade Åkesson att han avböjer all medverkan i SVT under helgen. Jimmie Åkesson vägrade dessutom att svara på frågor från SVT under valdagen. Istället reagerade han med att skratta åt reportern. SD agerade även med att sponsra inlägg mot SVT på Facebook, något som Aftonbladets Erik Carlsson har reagerat på.

SVT-chef gillade SD-kritik på Twitter – byttes ut
SVT:s ansvarige utgivare Eva Lindahl byttes ut som chef för söndagens valvaka. Men det ska inte ha bakgrund i beslutet att ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalanden, utan istället för SD-kritik hon gillat på Twitter under 2012 och 2017. Det skrev hon själv i ett inlägg på SVT.se. Lindahl själv menar att hon gillade inläggen av misstag. 

Jan Björklunds pr-trick tokhyllat
Jan Björklunds (L) blå skjorta har de senaste veckorna blivit en stor snackis, då partiledaren har burit den nästan dagligen under valrörelsen. I helgen valde han att lägga ut skjortan på Tradera – där pengarna oavkortat går till Expo. En av de som budat är Gustav Fridolin. Pr-tricket har nått framgång i både pressen och sociala medier och på söndagen låg det ledande budet på 38 000 kronor.

Dyr marknadsföring inför valet
Att övertyga svenska folket kan kosta så mycket som 100 miljoner kronor. Det vet Socialdemokraterna som lagt just den summan på marknadsföring i årets valrörelse, skriver Di. Liberalerna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har inte spenderat lika mycket – 18 miljoner kronor var på marknadsföring. Centerpartiet och Moderaterna ligger på 70 miljoner kronor respektive 60 miljoner. Läs hela listan här (betallänk).

Efter Colin Kaepernick-kampanjen – Nikes försäljning ökade
Nikes onlineförsäljning ökade med 31 procent efter att de under förra veckan avslöjade Colin Kaepernick-kampanjen. Det skriver nu flera amerikanska branschmedier. Samtidigt hyllar marknadsförare och analytiker det starka ställningstagandet. Enligt trendfirman Edison Trends fanns det spekulationer om att Nike-kampanjen skulle leda till ett tapp, men denna teorin har nu alltså motbevisats. Samtidigt ökade antalet benämningar och kommentarer i sociala medier med 1 678 procent på söndag och måndag. 

CBS-vd:n avgår efter sexanklagelser
Les Moonves, vd och styrelseordförande för CBS, lämnar sin post efter att New Yorker publicerat uppgifter om sexuella övergrepp. Enligt The Verge nådde man en överenskommelse under helgen och CBS kommer dessutom donera 20 miljoner dollar till organisationer som supportar #metoo-rörelsen. Les Moonves har arbetat på CBS i 23 år. 

Sportprenumerationer i ropet
Efter The Athletics framgångar i USA – nu börjar dagstidningarna rulla ut prenumerationserbjudanden för endast sporten. McClatchy och The Dallas Morning News är två av dem, skriver Digiday. Den hyperlokala startupen The Athletic har växt framgångsrikt i USA och har idag runt 300 anställda. Man driver idag en Netflix-liknande lösning och erbjuder en prenumeration på 48 dollar per år. Nu vill alltså dagstidningarna in och konkurrera.


Dela sidan: