Dela sidan:

Skellefteå Kraft levererar inte bara 100 procent förnybar kraft, utan även förnybar reklam. Genom att återanvända gamla reklamfilmer från 1960- och 70-talet sparar man in pengar på sin reklambudget, där överskottet kommer att gå till forskning inom solcellsteknik. 

– Eftersom vi levererar 100 procent förnybar kraft, känns det naturligt att göra förnybar reklam. Delar av reklambudgeten lägger vi istället på forskning som kan bidra till en mer hållbar värld. Begagnad reklam funkar precis lika bra, är rolig och känns helt rätt för oss och den utveckling vi vill bidra till, säger Anki Högdahl, marknadskommunikationschef på Skellefteå Kraft, i en kommentar. 

Reklamfilmerna som återanvänds är hämtade från 1968, 1970 och 1973, där ursprungsreklamen är för ett bilmärke, ett schampo och vanligt diskmedel. Bakom konceptet ""100 % förnybar reklam" ligger Skellefteå Krafts huvudbyrå, Volt. 

– Det känns mäktigt att Skellefteå Kraft vågar och vill göra någonting bra på riktigt.
Istället för att bara snacka om den omställning till förnybar kraft som alla måste göra,
använder dom kommunikationen för att se till att det blir verklighet. På ett unikt sätt
dessutom, säger Kristoffer Wernald, copywriter på Volt.

Delar av reklambudgeten går till Charlotte Platzer Björkman och hennes forskargrupp som forskar på solceller i material som är billigare och mer vanligt förekommande än de som används i dagens solceller.

Arbetsgrupp: 
Copywriter: Kristoffer Wernald
Art director: Viktor Arve
Planner: Kaj Hettman
Account Manager: Melina Svéd
Account Director: Jörn Arnell
Produktionsbolag radio/ljud: Flickorna Larsson
Anki Högdahl - Kommunikationschef marknad
Jessica Karlsson - Strategisk kommunikatör, marknadskommunikation
Maria Carlsten - Strategisk kommunikatör, digitala kanaler

Kampanjfilmerna hittar du här: 



Dela sidan: