Dela sidan:

Förra veckan lanserade Telenor en kampanj med tydliga associationer till partiernas valaffischer. Däremot så handlade kampanjen inte inte om de klassiska valbudskapen, utan istället om att Telenor slopade sina bindningstider. 

Men nu har konkurrenten Tele2 tagit tillfället i akt och svarat på Telenors kampanj med en egen printannons. Med hjälp av deras inhousebyrå "Creative Hub", tog Tele2 under fredagsmorgonen fram en idé, bokade medier, skapade skisser och drog ut en printannons i några av Sveriges största tidningar. Anledningen: Tele2 var först med fria bindningstider redan för fyra år sedan.

– Det var ett ganska snabbt beslut. Vi tror verkligen på våra värderingar att utmana och agera. Vi såg en konkurrent gå ut i valtider och kommunicera att de släppte bindningstider. Vi kände att det här är ju vår hjärtefråga och något vi gjorde redan för fyra år sedan. Eftersom vår konkurrent valde att göra det här på ett sätt där man gör parodi på valaffischer så tyckte vi det var berättigat att svara på samma sätt. Det var något vi gjorde helt internt, från beslut till produkt, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2, till Resumé. 

Vad tänkte ni när ni såg Telenors valkampanj?
– Utifrån ett reklamperspektiv var den väldigt snygg och den är rolig, vilket jag uppskattar. Det är bra om vi kan lyfta nivån tillsammans, men budskapet var gammalt och då valde vi att svara med en printannons som en hint för att visa att vi också kan köra old school.

Skulle du säga att det är en pik till Telenor? 
– Jag skulle säga att det är ett förtydligande av att erbjudandet har funnits på marknaden länge. Det är en pik till att man ska göra som vi, som låter alla kunder och inte bara nya kunder vara fria från bindningstid.


Dela sidan: