Dela sidan:

Anders Ericson har varit vd på Sveriges Annonsörer sedan 1999. Nu väljer han att gå vidare.

– Nitton år är en lång tid och jag känner att det är hög tid att lämna över stafettpinnen till någon annan. Inte minst nu när organisationen ska ta sig an ett viktigt strategiarbete. Jag ser tillbaka på dessa år med stolthet. Vi har genomfört många viktiga insatser som gjort spelplanen bättre för våra medlemmar. Både organisationen och branschen har vuxit sig större och det har varit fantastiska år, men nu är tiden mogen för mig att gå vidare till nya utmaningar, säger Anders Ericson. Inrättandet av branschens självreglering, Reklamombudsmannen, ser jag som den viktigaste milstolpen under mina år på Sveriges Annonsörer.

Initialt är planen att Ericson ska ägna sig åt att hjälpa ett startup-bolag.

Anders Ericson har som vd för Sveriges Annonsörer gjort sig känd för återkommande utspel. Så sent som för en dryg vecka sedan anklagade han Bonnier och Schibsted för att ägna sig åt annonsbedrägeri då han menade att de inte tillät tredjepart granska deras mätningar. Annonsdirektörerna för respektive koncern gick därefter ut i en gemensam krönika och menade att Ericson var ute och cyklade.

– Mina kollegor kramade mig i morse när jag informerade dem. Sveriges Annonsörer är en sekt och håller ihop vare sig man vill eller ej, så jag kommer vara där och ha fortsatt kontakt med några av mina kollegor.

Det var du som valde att lämna? 
– Ja, beslutet har jag tagit själv och informerade min ordförande igår om att jag skulle lämna. 

– Vi i styrelsen är mycket tacksamma för det jobb som Anders Ericson åstadkommit för vår organisation och bransch. Allt från att lyfta debatten om reklamens roll till att kämpa för ett transparent mediesverige. Varumärket Sveriges Annonsörer har vuxit sig allt starkare genom åren och som intresseorganisation har vi blivit den största i världen. Det innebär en stabil grund för den viktiga påverkansroll som Sveriges Annonsörer har även i framtiden och det är vi oerhört tacksamma för, säger Sveriges Annonsörers styrelseordförande Leif Börjesson.

Sveriges Annonsörer har påbörjat arbetet med att leta efter en efterträdare. Tillsvidare kommer Tobias Eltell, förbundsjurist, att kliva in som vd.



Dela sidan: