Dela sidan:

Det har rått stort intresse kring Perfect Day Media-koncernen sedan systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman 2012 drog igång sin satsning. Bolaget har genom sin satsning på poddar och influencers på många sätt varit sinnebilden av ett modernt medieföretag.

Trots att bolaget fortfarande får anses vara ungt har man sedan starten levererat vinst, om än en blygsam sådan. Samtidigt har det i omgångar blåst rätt ordentligt kring Perfect Day Media. Våren 2017 kritiserades systrarna för marknadsföringen av sitt kosstillskott HERS. Enligt EU:s marknadsföringslag får ett företag i sin kommunikation inte påstå att ett tillskott kan "förebygga, lindra eller bota sjukdomar eller andra ohälsotillstånd" utan vetenskapliga bevis. Systrarna kringgick dock den lagen genom att låta sina följare sprida budskapet om HERS.

Hösten 2017 blåste kritik återigen upp. Då uppmärksammade Breakit att Perfect Day i sitt säljmaterial för podcasts påstod att Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast hade 750 000 lyssnare i veckan, något som inte stämde. När mätningarna via Libsyn justerades stod det klart att den faktiska lyssnarskaran bestod av 400 000 personer, en minskning med 38 procent. De felaktiga siffrorna ska även ha använts för andra Perfect Day-poddar. I en opinionstext i Resumé försvarade Felicia Lagerwall Perfect Days sätt att redovisa statistik.

Och nu kan Resumé avslöja att Felicia Lagerwall har lämnat positionen som vd för Perfect Day Media. Lagerwall försvann från posten redan vid årsskiftet 2017/2018, bara månader efter att hon tillträtt och en kort tid efter statistikdebaclet. 

Efter att ha blivit petad från vd-posten fungerade Felicia Lagerwall inledningsvis som försäljningschef på Perfect Day men även den posten har hon nu lämnat.

– Något av det absolut svåraste som finns är att lämna över ett bolag man startat till någon annan. Lösningen med Felicia fungerade inte som vi hade tänkt men det är så klart tråkigt att hon valt att lämna, berättar Hannah Widell, som nu fungerar som vd för Perfect Day, för Resumé.

Hur kommer det sig att hon inte finns kvar i företaget överhuvudtaget?

– Det är alltid svårt när man fått en befordran och sen får ta ett kliv ned.

Hur kommer det sig att ni inte kommunicerat de här förändringarna?

– Eftersom vi hade hittat en så bra lösning. I och med koncernsammanslagningen har dessutom bolaget förändrats och då måste man se över hur organisationen fungerar, säger Hannah Widell.

På försäljningschefsposten har istället Annaqie Rickman klivit in. Under hennes ledning har försäljningsorganisationen stärkts och Hannah Widell menar att man nu storsatsar.

Som Hannah Widell nämner har alla företag inom Hannah och Amanda-sfären slagits ihop i en koncern där Bonnier skjutit till ytterligare kapital.



Dela sidan: