Dela sidan:

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade i augusti med totalt sett 1,7 procent i jämförelse med samma period förra året. Två kategorier som fortsatt går starkt är bio och utomhusreklam. Den stora vinnaren i augusti blev bio som såg en ökad tillväxt med 51,5 procent, samtidigt är utomhus den kategori som ökat mest sett över hela året (24,5 procent).

– Konjunkturen för medieinvesteringarna är fortsatt mycket stark och inga tecken på avmattning kan skönjas. De trender vi har sett under året, exempelvis att radio och utomhus/trafikreklam kraftigt ökar, håller i sig, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Dystrare ser det ut för de olika printkategorierna. Årets stora förlorare har hittills varit populärpress som sett en ackumulerad negativ tillväxt på 16,5 procent vilket motsvarar ungefär 27,2 miljoner kronor. Augustis stora förlorare blev dock dagspress kväll som tappade 36,5 procent i jämförelse med samma period förra året.

– De digitala medieinvesteringarna ökade med 14 procent i augusti, drivet av kategorin online video och sociala medier. Rörlig bild i digitala kanaler ökar snabbt, vilket påverkar online display som backade med 4,2 procent i augusti. Tillväxten för online display har nu avstannat och annonsörerna väljer i allt högre utsträckning rörlig bild. Mest förvånande är dock prints svaga månad, trots valet i september. Samtliga dagspress-kategorier tappar intäkter i snabbare takt än under första halvåret, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM i ett pressmeddelande.

 



Dela sidan: