Dela sidan:

Det händer saker på en av Sveriges största mediekoncerner. Tidigare under dagen meddelade NTM att man köper Sörmlands Media, där titlarna Södermanlands Nyheter, Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren ingår. Utöver tidningstitlarna ingår även tryckeribolaget Ektab och fastighetsbolaget Printfast som äger tryckerifastigheten i Eskilstuna samt Österbergs tryckeri AB i Nyköping. I förvärvet ingår även Eskilstuna-Kurirens ägarandel i Mittmedia. 

Samtidigt backar flera lokaltidningskoncerner. NTMs koncernchef Lennart Foss är dock inte orolig inför framtiden och belyser vikten av att jobba nära med andra svenska mediebolag. Den 1 augusti skrev man ett nytt avtal med NENT som gör det möjligt att erbjuda radio inom alla NTMs regioner. Utöver det jobbar man mycket med att utveckla respektive sajter och mobiler för lokala varumärken, med nischade produkter. 

– Vi jobbar också nära Schibsted och säljer alla deras produkter i Norrbotten. Det handlar om att hitta flera intäktsben för att finansiera det som är viktigt för oss: Journalistik, säger Lennart Foss till Resumé. 

Lokaltidningskoncerner backar, vad har ni för strategi för att NTM inte ska bli ytterligare en av dem?
– 
Vi tappar i analoga annonsintäkter och går framåt i digitala annonsintäkter. Våra upplagor går just nu framåt när vi lägger ihop prenumerationerna för digitalt och papper. Sen är det inte svenska medieföretag som konkurrerar med varandra, utan det är Google och Facebook. För att klara den konkurrensen i framtiden behöver man tillhöra enheter som har en stabil balansräkning, men som också har utvecklingsresurer som vi kan utveckla gemensamt i de digitala satsningarna. Samtidigt som vi inte får glömma bort papperstidningen, för den står sig fortfarande starkt på den lokala marknaden.

Ambitionen framöver är att fortsätta testa nya projekt och utveckla samarbetet med Schibsted, så det sträcker sig längre än Norrbotten. De digitala intäkterna för NTM närmar sig 100 miljoner kronor och i nuläget har man runt 30 000 fullbetalande prenumeranter. 

Hur jobbar ni för att öka antalet digitala prenumeranter?
– Vi jobbar med det på samma sätt som allt annat, med stort fokus och genom att sälja digitala prenumerationer i form av kampanjer och få in så många kunder som möjligt och sen behålla dem. Det är inte så svårt att få in en 1-kronorsprenumerant, men sen måste vi erbjuda bra kvalité för att behålla dem. 

Ni visade upp röda siffror i 2017 års bokslut. Vad hoppas ni få ut av köpet av Sörmlands Media?
– Med fler titlar kan vi fördela gemensamma resurser på fler marknader och hitta möjligheter till fortsatt expansion inom distribution som genererar bra intäkter.

I och med köpet av Sörmlands Media förvärvar NTM även tryckeribolaget Ektab och fastighetsbolaget Printfast som äger tryckerifastigheten i Eskilstuna samt Österbergs tryckeri AB i Nyköping. Vad man ska göra med tryckerierna vet Lennart Foss inte ännu. 

Köpet innebär också att man blir minoritetsägare i Mittmedia med 8,6 procent av Mittmedias aktie, på grund av Eskilstuna-Kurirens ägarandel i Mittmedia. Hur det ska hanteras kan inte Lennart Foss svara på. 

– Det får framtiden utvisa. 



Dela sidan: