Dela sidan:

Gunnar Fältman, den ena grundarduon i byrån Fältman & Malmén, har gått bort. Tillsammans med Kaj Malmén, också han bortgången, startade de Fältman & Malmén 1965. Långvariga kundrelationer kom att signalera byrån: Svenska Spel var kund i 30 år och Ahlgrens Bilar i över 20, exempelvis.

"Det är för mig fullkomligt obegripligt att Gunnar Fältman aldrig tilldelades Platinaägget. Ett pinsamt förbiseende av Platinaakademien", skriver reklamjournalisten Carin Fredlund på sin sajt Notabene.

Under perioden 1963-1972 tog Gunnar Fältman, som var art director, emot tio guld och ett par silver. För RFSU tog han bland annat fram klassikern "Ikväll får 107 svenskar gonorré". Under de 30 år som samarbetet pågick ökade RFSU:s marknadsandel på kondommarknaden från 7 till 97 procent.

Den som är intresserad av samarbetet mellan Fältman & Malmén och RFSU har Carin Fredlund återpublicerat en text om detta, som först publicerades i Quo Vadis för 15 år sedan.

Kampanjstrategin pekas ut som Socialdemokraternas räddning
13 dagar före valet sjösattes en kampanjstrategi som i korthet gick ut på att rikta sitt budskap mot kvinnor, pensionärer och svartmålning av SD. Budskapen var bland annat familjevecka, nya besked om LSS och en annonskampanj mot SD i kvinnofientlighet. Trots att partiet spåddes få 25 procent i opinionsmätningarna landade det till slut på 28,4 procent – ett resultat som kan bero på strategin.

– Det var en kort valrörelse som vi startade två veckor innan valdagen med vårt valmanifest. I en valrörelse med åtta partier får alla sin del proportionerlig av utrymmet, för oss handlade det om att vara fokuserade och tydliga. Det kan ha haft en effekt på slutet, säger valgeneralen John Zanchi till Expressen.

Desinformation om valet sprids i alternativa medier
Så kallade alternativa medier sprider just nu felaktig information om valet. Det uppger Dagens Nyheter. Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE, har befunnit sig på plats under det svenska valet och genomfört en undersökning – men en rapport väntas komma om åtta veckor. Redan nu sprids dock information i alternativa medier om att en dansk expert ska ha uttryckt "chock över hur valet har gått till". Det tillbakavisas av Ekot, som menar att det inte funnits någon dansk expert i OSSE-gruppen.

"Så lurades vi att tro att SD skulle bli störst"
Journalisten Johan Anderberg resonerar i en text i Expressen om vad som händer när medier och mätinstitut hela tiden spekulerar i om Sverigedemokraterna kan bli Sveriges största parti – trots att det senaste valet visar att de är långt därifrån.

"Ändå verkar medierna inte tröttna på att sträcka ut krediter till partiet. SVT:s text-tv hade på måndagen som näst största nyhet att SD fått över 39 procent i Sjöbo. Och? Där jag kommer ifrån – en annan del av Skåne – fick Moderaterna 44 procent. Varför utropar SVT inte Ulf Kristersson på samma sätt som hertig över republiken Laröd?", skriver Johan Anderberg.

Nike sponsrar svenskstjärnor med miljoner
Emil Forsberg och Victor Nilsson Lindelöf, båda spelare i fotbollslandslaget för män, är på väg att skriva på mångmiljonkontrakt med Nike, enligt uppgifter till Sportbladet. Det ska gälla sjuåriga avtal och de båda spelarna ska få 50 miljoner kronor var för besväret.



Dela sidan: