Dela sidan:

På valdagen genererade SVT:s nyhetstjänst med valkompassen 5,3 miljoner besök, varav 2,9 miljoner av dessa var unika webbläsare. Om det under valdagen var muntra miner på SVT var det desto bättre dagen efter, då rekordet på sex miljoner besökare hittat till nyhetstjänsten för att ta del av valresultat, fördjupning och analys.

Totalt har SVT haft 5,4 miljoner genomförda valkompasser inom riksdag, kommun och landsting. Genom ett samarbete med lokala medier har 50 nyhetstidningar och Sveriges Radio kunnat erbjuda samma valkompass, vilket bidragit till rekordsiffran. 

– Vi har vid sidan av den vanliga politikbevakningen erbjudit ett guidande material där användarna själva kan se vad partierna och kandidaterna står för och bilda sig en uppfattning. Där har våra valkompasser varit centrala. Att det har funnits behov av detta ser vi i de här siffrorna - många var inne på valdagen för att göra valkompasserna, säger SVT Nyheters ansvariga utgivare, Charlotta Friborg, i en kommentar.

4,4 miljoner tittare tog del av SVT1:s valvaka och kombinerat med valvakan i SVT2, som fokuserade på kommun- och landstingsvalen, nådde man 4,7 miljoner tittare. SVT:s samlade valutbud, som innehöll program som Utfrågningen, partiledardebatter och Tal till nationen, nådde totalt 73 procent av Sveriges befolkning via broadcast.



Dela sidan: