Dela sidan:

Den 19 september slår Resumé upp portarna till heldagskonferensen Framtidens Marknadsavdelning. I samband med konferensen delar man ut pris till en svensk marknadsavdelning som jobbar framtidsinriktat, nydanande och med innovationskraft.

IT-företaget Atea är en av sex marknadsavdelningar som nominerats till priset. På marknadsavdelningen har man med flaggskepet Atea Bootcamp skapat en ledande mötesplats för Sveriges IT-branscher. Via nyhetskanalen Voister kan deras kunder samarbeta och berätta för varandra om sina framgångar i it- och digitaliseringsprojekt. 

Utöver det så kommunicerar Atea med sina kunder på hemsidan och sociala medier, med förhoppningen om att organisationer ska se fördelarna med att digitalisera Sverige.

Resumé har intervjuat Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea om framgångarna. 

Hur känns det att vara nominerad till Framtidens Marknadsavdelning?

– Internt på Atea, hos partners och hos kunder får vi mycket bekräftelser, men det är såklart extra roligt att uppmärksammas inom vårt skrå. Det visar att det vi trott på så länge ger resultat och kanske kan vara en inspiration till andra marknadsavdelningar.

Varför tror ni själva att ni blivit nominerade till det här priset?

Projekt som Sverigestafetten, Voister och Atea Sustainability Focus har varit oerhört framgångsrika. Vi har alltid velat gå våra egna vägar, så vi är inte så vana vid sånt här. Men vi tror att resultaten vi skapat är svårslagna oavsett vilken bransch vi jämför med och att vi genom att just gå våra egna vägar, parallellt med att satsa mycket "in house", gör att vi kunnat vara långsiktiga i allt vi gör.

Vad tror du krävs av framtidens marknadsavdelning? 

– Det är alldeles för vanligt att vi tittar ut på trender och springer efter, när det i grunden handlar om att förstå våra kunders och våra säljorganisationers behov. Utifrån detta har vi uppdraget att skapa framgång. Så kompetens om kunderna och vår egen affär är stansen i allt. Sen finns det såklart många kompetenser kopplat till hantverket och det som är nytt där kopplar till hur vi bättre kan nyttja informationslagret i vår kunddata för att bättre förutse våra kunders behov och möta dem innan de själva insett behovet.

LÄS MER: De kan vinna Framtidens Marknadsavdelning

Läs mer om Framtidens Marknadsavdelning och säkra din biljett här.




Dela sidan: