Dela sidan:

Vanligtvis brukar SVT parkera på förstaplatsen när det kommer till total tittartid. Förutom vid två nyhetshändelser, terrorattentatet på Drottninggatan den 7 april förra året och terrorattacken i Manchester i maj 2017, har kanalen alltid haft den längsta genomsnittliga tittartiden.   

Men under måndagen skedde ett trendbrott, när Aftonbladet gick om konkurrenterna i total tittartid online. Enligt siffror från MMS hade Aftonbladet totalt 860 302 timmar konsumerad video under måndagen. SVTs hemsida och SVT Play 731 273 timmar. TV4 hade sammanlagt 459 616 timmar total tittartid online. 

– Det vi sett från tidigare stora nyhetshändelser är att Aftonbladet är stort under händelsen, men att SVT och public service haft en starkare position när fokus är analys och förklaring. När vi nu tittar på siffrorna från MMS från i måndags ser vi för första gången en helt annan rörelse. Svenska folket har vänt sig till Aftonbladet TV för guidning i den stökiga situation som uppstod efter valet, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt Hellsing i en kommentar.

Sändningen ”Dagen efter valet” hade en snittid på 33 minuter och över 932 000 starter. I söndags och måndags låg snittiden på Aftonbladet Morgons sändningar på 20 minuter, med nästan 400 000 respektive 700 000 starter.

– Vi har anklagats av branschen för att vår storlek som tv-aktör beror på autostarter. För oss har det alltid handlat om att skapa det bästa innehållet och den bästa videoupplevelsen för användaren och annonsörer. Att vi nu är störst även när man mäter tittartid visar att det här har varit rätt väg, säger Aftonbladets videochef Martin Ekelund.



Dela sidan: