Dela sidan:

När vallokalerna stängt och rösterna hade räknats var det ett partis resultat som förvånande många. Det så länge statsbärande partiet Socialdemokraterna spåddes av de flesta opinionsinstitut att landa kring 23-24 procent. Ett respektabelt resultat som skulle inneburit att partiet fortfarande var störst, om det nu inte var för att Socialdemokraterna under en lång period haft valresultat som pendlat mellan 40 och 50 procent.

Men det faktiska resultatet på 28,4 procent överträffade de lågt ställda förväntningarna, även om det innebar en tillbakagång på 2,8 procent i jämförelse med 2014. De svenska socialdemokraterna gick därmed emot den europeiska trenden med fallerande socialdemokratiska partier. 

De lyckades även bryta sin egen trend där partiet, med enstaka undantag, har tappat väljare i princip varje valrörelse sedan rösträtten infördes.

En av de som var inblandad i Socialdemokraternas valkampanj är Primes vice vd och innovationschef David Orlic. Som rådgivare till valledningen assisterade han partiet inom kommunikations-, digitaliserings- och samhällsfrågor. När valet nu är över kommer han återvända till sin tjänst på Prime.

– Historiskt sett är 28,4 procent ganska dåligt. Ur ett samtida perspektiv är 28,4 procent väldigt bra. Runtom i Europa ser vi socialdemokratiska partier implodera – här lyckas man istället bli det överlägset största partiet efter en svår mandatperiod fylld av nationella kriser och tuffa beslut, säger David Orlic.

Själv framhåller David Orlic partiets valarbetare som den viktigaste faktorn till Socialdemokraternas relativa framgång. Valarbetarna genomförde bland annat 1,7 miljoner samtal med väljare via valstugor, telefon och klassisk dörrknackning.

– Det var folkrörelsen Socialdemokraterna som reste sig och genomförde 1,7 miljoner samtal med väljare i hela landet. Man vägrade acceptera den utbredda idén att det inte går att motverka de populistiska och främlingsfientliga partiernas frammarsch i Europa. Man blev inte nedslagen av opinionsmätningarna som visade 23-24%, utan var fast bestämd att motbevisa dem. Det är en mobilisering och en valspurt som sannolikt saknar motstycke i svensk politik, säger David Orlic.

När valstrategin i januari presenterades sågades den av flera profilerade debattörer. För mycket fokus på batongpolitik, menade de. Inledningsvis skulle det också stämma. Fram till och med i mitten av sommaren fokuserade Socialdemokraterna i mångt och mycket på frågor som invandring, migration och lag och ordning.

– Socialdemokraterna neutraliserade motståndarna i debatten kring de frågorna genom att vara tydliga med sin politik. Därefter kunde debatten styras mot en tydligare höger-vänsterkonflikt kring välfärden och mer värderingsdrivna frågor som pensioner och jämställdhet, menar David Orlic och fortsätter:

 – Det finns de som säger att Socialdemokraterna bedrivit två olika valkampanjer. Jag menar att det är helt fel. Varje del har haft en roll att spela. Resultatet såg vi på valdagen.

13 dagar innan valet inledde man den spurt i slutändan skulle locka en tredjedel av alla de socialdemokratiska rösterna. Partiet riktade framför allt in sig på kvinnor och pensionärer som lutade åt att rösta på Sverigedemokraterna. En familjevecka, nya bud inom LSS och en kampanjattack riktad mot SD:s kvinnopolitik var receptet.

– Vi vet att det finns en väldigt stor grupp väljare som inte vill ha någon blockpolitik och därför är ganska lättrörliga över blockgränsen. Jag tror att många uppskattade att Socialdemokraterna var så tydliga med att de aldrig kommer att ge SD inflytande och att man vågade attackera SD för deras konkreta politiska förslag, till exempel kring kvinnors rättigheter. Stödet för SD har vuxit hos kvinnliga väljare – självklart ska partiet ställas till svars för att de vill begränsa aborträtten och införa sambeskattning.

Många debattörer, främst inom borgerligheten, har menat att den typen av strategi skulle vara mer vägvinnande än att peka på partiets rasistiska rötter och inslag, hur kommer det sig att ni gjorde det först med två veckor kvar till valet?

– Jag tror att det finns en förväntan på Socialdemokraterna att inte backa en tum i kampen för jämställdhet och att driva frågan stenhårt om klockan riskerar att vridas 50 år tillbaka i tiden. Enligt SVT:s VALU var jämställdheten den tredje viktigaste frågan för väljarna – det är inte omöjligt att de sista två veckornas fokus på kvinnors rättigheter bidrog till det. Det är klart att man kunde ha lyft frågan lite tidigare, men det allra viktigaste i en valrörelse är att nå ut med sin egen politik.

När det gäller själva kommunikationen hyllar David Orlic inte bara valarbetarna, utan även den operationella ledningen bestående av valgeneralen John Zanchi, kommunikationschefen Helena Salomonsson och kanslichefen Lisa Hedin. Partiets reklamfilm, framtagen av Acne, nådde enligt David Orlic 70 procent av väljarkåren och veckan innan valet fick även 250 000 föräldrar hem direktreklam som påminde om information från förskolan.

– Valledningen har byggt en imponerande kampanjorganisation som sett till att varenda kontaktyta med väljarna, från flygblad och DR till reklamfilm och debattartiklar, har hängt ihop. Dessutom har man vågat mycket mer än i tidigare valrörelser.

LÄS MER: Resumés helgintervju med Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson "Strategin är att kommunicera på motståndarnas planhalva"


Dela sidan: