Dela sidan:

På lördag den 15 september är det hemmapremiär för Frölunda när man tar emot Djurgården i Scandinavium. För att pusha inför premiären fryste man in 30 stycken biljetter tillsammans med en utomhustavla, där Frölunda-supportrarna kämpade frenetiskt för att få tag på en biljett. 

Idéen bakom utomhuskampanjen, eller aktiviteten, kom fram när man ville förknippa sensommaren med ishockey. Detta resulterade i ett isblock fyllt med biljetter och fans som tagit med sig verktyg som slägga och kofot för att få tag på en. 

– Den överlevde allt som allt i tolv timmar. Det var till och med folk som försökte hacka med lossnade isbitar och en använde sin mobiltelefon, säger Markus Lindsjö, cd på Uncle Unicorn till Resumé. 

Likt hockeyspelare så samarbetade de hackande fansen som ett lag. Kofoten delades ut i tur och ordning, allteftersom fler fick tag på sina biljetter. Runt 20-30 personer följde och deltog kontinuerligt i spektaklet, och efter tolv timmar hade samtliga biljetter hackats ut. 

– Frölunda-supportrar gillar den här typen av aktiviteter. Vi har de senaste åren försökt tänka annorlunda i kommunikationen. Förra året gav vi ut en barnbok i hur man är en bra supporter och lät en mäklarfirma sälja ut våra sittplatser.

– Nånstans handlar det om att få folk att upptäcka ishockeyn och att Sverige har ett av sina bästa lag i Göteborg, där det är en stor upplevelse att gå och kolla. Hela vårt kommunikationskoncept heter "Framåt tillsammans" och för att det ska bli bra hockey måste vi ha med oss hela Göteborg – där spelar Frölunda och fansen en central roll. 

Arbetsgrupp: 

Uppdragsgivare: Lisa Wadell, Frölunda HC
Byrå: Uncle Unicorn
Kreatörer: Petter Brink, Mikael Friden, Malin Saarinen, Julia Gillgren
CD: Markus Lindsjö
Projektledare: Petter Blomqvist
Final Art: Elin Asplund
Produktion: Havelle, JC Deceaux



Dela sidan: