Dela sidan:

Jag kan delvis ge Nils Andersson Wimby rätt när han i sitt genmäle pekar på att mycket av de irriterande aspekterna jag tar upp också gäller för desktop, ja generellt för det som ofta klumpas ihop som digital annonsering. Men jag vill hävda att mobilen – där allt mer av den digitala tiden spenderas – också har formatet som en nackdel. Det är svårt – i alla fall för mig – att tänka ut annonsformat som skulle kunna vara kreativa och varumärkesbyggande utan att ställa sig i vägen för mottagaren på ett sjukt mer irriterande sätt än desktop.

Som annonsör kan jag nå ut bättre, i de större fönster som tablets och desktop har; budskapen kan bli lite större och dessutom ligga sida vid sida med annat innehåll (läs display- annonsering). Men, ja, jag har adblocker även på min dator också, vilket leder mig till min andra punkt, integritet och kontext. Den mikro-segmentering som digital annonsering möjliggör får mig som mottagare att ganska snabbt förstå att många av de annonser jag ser i hög grad är riktade till mig personligen, vilket inte är en särskilt behaglig insikt. Jag är övervakad!

Men dessutom frånhänder sig annonsören en av varumärkesbyggandets viktigaste verktyg; Förståelsen av att synas i en publik kontext. Att jag som konsument kan se mig själv tillhöra olika gemenskaper. Och att jag påverkas av annonser riktade till dessa gemenskaper när jag vet att många andra inom samma gemenskap också tar del av budskapen. Varumärken som en del av våra sociala koder. Och just därför upplever jag nuvarande annonsering i mobilen som tidigare min hallmatta; en avstjälpningsplats för allehanda utbudsreklam.

LÄS MER: Nils Andersson Wimby: "Det handlar inte om mobilen"
LÄS MER: Mobilen är reklamens nya dörrmatta

Jan Lindforss



Dela sidan: