Dela sidan:

Det senaste året har det blåst ordentligt kring Uber runtom i världen. Bolaget har helt dragit sig tillbaka från stora delar av Asien och lider fortfarande av en mediebild som berättar om sunkiga värderingar.

Nu försöker det digitala taxibolaget att vända blad genom att lansera en helt ny varumärkesidentitet. Framöver vill de inte bli sedda som just ett taxibolag utan mer som en "plattform of mobility".

– I samband med att vi tar oss an nya marknader och funktioner är det superviktigt att kunderna förstår att de sätter sig i en Uber-produkt. Det är inte helt tydligt med nuvarande systemet, säger Peter Markatos, Ubers varumärkeschef.

Som en del av den nya identiteten har man slopat den ikon man använt sig av de senaste två åren då studier visade att varken kunder eller Uber-förarna själva associerade logotypen till varumärket.

Uber har även utvecklat ett eget typsnitt, tidigare har man använt sig av Clan Pro som man tvingats dela med andra varumärken.

Bakom arbetet, som tagit nio månader, står varumärkesbyrån Wolff Olins och typsnittsexperterna MCKL.

Ta en närmre titt på Ubers nya varumärkesidentitet här.

Sorrells S4: Reklam inte lika viktigt som digitala tjänster

Ända sedan Sir Martin Sorrell tvingades lämna sitt livsverk WPP har byråbranschen tittat nyfiket på vad den 73-årige veteranen ska gör härnäst. Hittills har han hunnit starta ett nytt holdingbolag, S4 Capital, som framför allt uppmärksammats för köpet av MediaMonks. Nu har S4 släppt dokumentation som visar på bolagets framtidsplaner – och det nämner inte ens köp av några kreativa byråer, vilket många trodde skulle vara bolagets plan. I det 191 sidor långa dokumentet står dock att varumärkens behov av reklam minskar i takt med att digitala tjänster blir allt viktigare. När bolaget nämner vilka man ser som sina konkurrenter saknas namn som Ogilvy, Grey och JWT. Istället listar S4 konsultjättar som Accenture Interactive, Deloitte Digital och PwC som de senaste åren gett sig in i den kreativa näringen med fokus på just tjänstedesign- och utveckling. S4 har även beskrivit hur de ser på kommunikationskedjan mellan varumärke och konsument, en beskrivning du kan hitta här.

Youtube börjar med vertikala annonser

I takt med att mobilen och plattformar som Snapchat och Instagram Stories slagit igenom har mycket videoinnehåll antagit en vertikal form snarare än det traditionella "widescreen"-formatet. Annonsformaten på exempelvis Youtube har dock inte hängt med i utvecklingen - tills nu. Under gårdagskvällen lanserade den Google-ägda plattformen sina nya vertikala videoannonser och menade att de tester som gjorts visat på högre effekter för varumärkeskännedom och valbarhet än med horisontala.

– Både annonsörer och byråer har efterfrågat en liknande lösning ganska länge så nu känns det bra att äntligen kunna leverera, berättade Youtubes produktchef Neal Mahon i samband med att produkten presenterades på Dmexco i Köln.

MDC Partners högsta chef lämnar bolaget

Scott Kauffman, vd på byrånätverket och holdingbolaget MDC Partners, har beslutat att han ska lämna sin roll. Han kommer dock sitta kvar som styrelseordförande och behålla sin roll tills dess att en ersättare identifierats, det rapporterar The Drum.

MDC, som bland annat äger svenska Forsman & Bodenfors, är världens sjätte största byrånätverk.

Många kritiska till nya upphovsrättslagen

Under gårdagseftermiddagen röstade EU-parlamentet igenom en ny lag som kritiker menar kommer stöpa om hela internet. Den nya lagen innebär bland annat en länkskatt, uppladdningsfilter och ett förbud för privatpersoner att filma sportevent. Många svenska EU-parlamentariker är kritiska mot den nya lagen.

– Förslaget som gick genom innebär fortfarande ett uppladdningsfilter, vilket i praktiken betyder övervakning, säger bland annat EU-parlamentarikern Jasenko Selimovic (L) i ett pressmeddelande.

 


Dela sidan: