Dela sidan:

Socialdemokraterna gjorde ett historiskt val. Å ena sidan har partiet med 28,4 procent uppnått sitt sämsta valresultat på ett sekel, å andra sidan lyckades Socialdemokraterna gå framåt i en valrörelse – för första gången någonsin. Både i riksdagen och på flera håll ute i landet har mandatfördelningen efter valet resulterat i låsta positioner.

I detta nu pågår rösträkningen över de sista distrikten där de rödgröna leder med ett mandat före Alliansen, 144 mot 143, medan Sverigedemokraterna har 62 mandat.
Trots det knappa övertaget för de rödgröna uppger borgerliga företrädare för Dagens industri att ett scenario med en regering ledd av Moderatledaren Ulf Kristersson är mest sannolikt. För att ta kommandot över regeringsbildningen, bjöd Alliansens partiledare in statsminister Stefan Löfven till blocköverskridande samtal. Samtidigt som de vill att han avgår. I flera kommuner, bland annat i skånska Staffanstorp och Vellinge, uppmanar Moderaternas lokala företrädare till samarbete med Sverigedemokraterna.

Mitt i detta politiska spel går Socialdemokraterna ut med en digital kampanj. Med budskapet "Rätt sida av historien" vill partiet rida på framgångsvågen från valet samt ta vara på engagemanget bland medlemmar och S-väljare. På kampanjsajten www.rättsidaavhistorien.se kan besökarna ta ställning för ett samarbete över blockgränsen och mot inflytande från Sverigedemokraterna. Kampanjen lanseras i digitala medier och i partiets egna kanaler och enligt partiets biträdande kommunikationschef och budskapsstrateg Juan-Pablo Roa hoppas Socialdemokraterna också kunna få stor hjälp av den folkrörelsen för att sprida budskapet.

– Vi vill rida på det engagemang som vi har sett under valrörelsen där Socialdemokraterna fått 14 000 nya medlemmar bara i år. Vi har sett att den här sektionen på är den näst mest välbesökta på hemsidan den senaste månaden och därför är det också ett lämpligt tillfälle att uppmana fler att engagera sig och bli medlemmar.

Så kommunikationsmålet efter i det osäkra politiska läget efter valet handlar för er om att få fler medlemmar?
– Det handlar mer om att ta vara på engagemanget, men också visa på att vi i Socialdemokraterna aldrig kan tänka oss samarbete med SD det har vi varit jättetydliga med. Vi vill se samarbete över blockgränsen men aldrig över anständighetsgränsen. Vi ska aldrig ge bort makt till SD.

Är det första gången ni kampanjar så kort efter ett val?
– Vi kampanjar alltid, men det här handlar om att vi har ett läge där vi märker att engagemanget är väldigt starkt. 

Kampanjen är planerad för ett antal veckor framåt, men kan komma att förlängas beroende på utvecklingen.

Hur kan er kommunkation göra skillnad för den fortsatta utvecklingen?
– Vi märker att många kommentarer i våra kanaler handlar om Sverigedemokraterna och partiet har varit väldigt tydligt mot väljarna att utesluta ett samarbete med SD i en tid där exempelvis ledande företrädare från Moderaterna uppmanar till samarbete med SD.

Kunde ni ha synliggjort avståndstagandet mot SD-samarbete tydligare i själva valkampanjen?
– Jag skulle säga att vi kommit med liknande budskap löpande i den digitala kommunikationen. I valspurten hade vi tre frågor som fick mest utrymme; familjeveckan, högre pensioner och att aldrig ge SD inflytande.


Dela sidan: