Dela sidan:

Sir Martin Sorrell lämnade livsverket WPP efter 33 år och har sedan dess satsat på att bygga upp det nya holdingbolaget S4 Capital, på samma sätt som han en gång tog WPP från ett lokalt tillverkningsföretag till världens största byrånätverk. I början av juli i år uppmärksammades han för sitt aggressiva drag att köpa det digitala produktionsbolaget MediaMonks, i en budgivningsstrid med den tidigare arbetsgivaren WPP. 

Nu släpper S4 ett 191-sidor långt dokument om framtidsplanerna för bolaget. Resumé listar nedanför de fem viktigaste höjdpunkterna i den 73-årige veteranens dokument, som återigen ska ta honom till toppen.

Digital satsning 
S4 har upptäckt att efterfrågan av digitala tjänster ökat och att behovet av varumärkens reklam minskat. Därför kommer kärnfokuset att ligga på att utveckla de digitala tjänsterna, vilket förtydligas när man listar de största konkurrenterna som BM iX, Accenture Interactive, Deloitte Digital och PwC – företag som lägger stor vikt vid tekniska tjänster på den digitala marknaden. 

Inget samarbete med små kreativa byråer
Trots att Sir Martin Sorrell byggt upp ett imperium i WPP med kreativa byråer i fokus, verkar han inte längre tro på att de spelar en avgörande roll i framtidens reklam. I dokumentet nämns inga samarbeten med kreativa byråer över huvud taget, utan istället kommer man rikta fokus på samarbeten med företag som arbetar med innehåll som dataanalys, medieplanering och digitala mediaköp.

MediaMonks får en avgörande roll
S4 Capitals uppger att MediaMonks kommer att spela en avgörande roll i bolagets framtidsplaner, där man tillsammans med andra framtida förvärv kommer att stå för bolagets huvudsakliga inkomstkälla. Martin Sorrell kommer såklart även han ha en central roll som aktieinnehavare, med bland annat vetorätt när det kommer till affärer som överstiger 100 000 pund och beslut som fattas inom bolaget.

Äga hela kommunikationskedjan
Från innehåll, till design och distribution ska S4 Capital, tillsammans med MediaMonks, erbjuda hela kommunikationskedjan utan mellanhänder. Det innebär att man går hela vägen mellan varumärke och konsument, istället för att gå via en reklambyrå. MediaMonks har sedan tidigare utvecklat den egna distributionen och i dokumentet står det att 83 procent av intäkterna från 2017 sköttes direkt mellan varumärke och kund – 2015 låg siffran på 32 procent. Enligt koncernen kommer det betyda att MediaMonks får möjlighet att stärka sin relation med kunden och samtidigt öka sin bruttovinst.

Stora kunder efter köpet av MediaMonks
När S4 förvärvade MediaMonks för 348 miljoner dollar så rodde man hem flera stora kunder. Totalt har MediaMonks elva kontor i tio olika länder och över 750 anställda, med storkunder som: Adidas, Amazon, GE, Google, Hyundai, JAB, Johnson & Johnson, Netflix, 3G och Weber. 

Det 191-sidiga dokumentet går att läsa i sin helhet här



Dela sidan: